Skrevet af: Anonym bruger, 5. maj 2019 kl. 12.33
Jeg har forstået at der er to slags guldnælder. Den almindelige og haveguldnælde.
Selvom jeg har studeret/googlet planten, har jeg ikke entydigt forstået, om den guldnælde jeg har er af den ene eller den anden slags. Googler jeg planten Haveguldnælde på tysk, er det en staude, som sælges som staude i potter.
Jeg har mine planter fra en nedlagt have ved vores skole. Måske har jeg været letsindig og har plantet den i mit krat, hvor der i forvejen er en slags skovbund. Det er 5 år siden jeg plantede en 5-6 stykker og nu har den bredt sig.
Jeg vil gerne vide om jeg kan holde den i ave, eller om jeg allerede nu skal begrænse den. Jeg har ellers planer om at plante den i hækken, hvor naboens skvalderkål invaderer.
F. Christensen skriver at dens blade stinker. Jeg har nulret bladene og synes kun at den lugter lidt metallisk ? Nogen stank kan jeg ikke fornemme. (Skulle stinke af væsel?). Alle planter har jo en eller anden duft og det er et spørgsmål om man ligefrem synes at denne plante stinker.
Er der hjælp at hente herinde?
Ingeborg

Skrevet af: Anonym bruger, 5. maj 2019 kl. 12.34
close up billede

Skrevet af: Anonym bruger, 5. maj 2019 kl. 13.25
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anonym bruger, 5. maj 2019 kl. 13.43
Nu bliver jeg jo næsten flov, for jeg kan se at jeg allerede i 2014 har spurgt og Guldnælden herinde. Det var det år, jeg etablerede den på baggrund af de svar jeg fik.
www.havenyt.dk/forum/prydhaven/14231.html
Der er dog et svar i denne tråd jeg ikke er helt med på. Det skrives at den almindelige guldnælde er mere “fredelig og ikke invasiv” som Have- guldnælden.
Umiddelbart lyder Have guldnælde mere ædel og burde være den, man skulle satse på, men det er åbenbart ikke tilfældet.
Der er flere som har bidraget til tråden i 2014, som har planten Haveguldnælde i deres haver. Hvordan har den artet sig siden? Ikke tll at slippe af med igen eller er det en fornøjelse?
Ingeborg

Skrevet af: Tine Horsum, 5. maj 2019 kl. 18.55
Jeg har haveguldnælden, og havde du spurt mig bare sidste år, om den er invasiv- ville jeg sige næh, den er da ret nem at holde nede. Men i år- er den ved at overgro mine mynter (mynter skulle ellers også brede sig overvættes!), et meget skygget og kedeligt sted i haven (okay her er den overkørt med plænetæskeren, så den nu laver et lille rundt bed), og i min fhv kompostbunke (nu skrantende rababerbed). Rabarberne har fået nødhjælp i form af jord/planter mv fjernet fra fliserne, og så er der klippet ½ meter ind.
Men i år er usædvanligt, jeg har også mange døvnælder, (de får lov at stå som biplanter), og en fjern slægtning af storkenæb (har været her altid), har ligeledes sagt: JUHUE!- og gror meget godt- og overalt.
Til gengæld har mine Kærmindesøstre haft en kort sæson og færre af dem. Tilsvarende mine Kejserkroner, men det er nok tørken og varmen. Men Dagliljerne er meget store og tætte af årstiden at være.
Så: Guldnælder, jo de er nydelige- og når vejret er til det breder de sig lovlig meget. Mine er ikke plantede, men kommet af sig selv.
Jeg overvejer så at få et mynte/krydderurtebed et sted uden nælder!
Mvh
Tine
Skrevet af: Anonym bruger, 5. maj 2019 kl. 19.21
@Tine
Jeg har ingen mynte i haven og ved ikke, hvor høje de kan blive. Jeg har lige læst mig til at de breder sig lige så vildt som nælde.
Som det ses af mit billede, konkurrerer mine nælder med bregnerne, som heldigvis ikke alle er bukket under sidste varme sommer. Nælderne sætter trævlerødder der hvor de slår sig ned ved hjælp af udløbere. Det er jo ikke så farligt som skvalderkålen lumske “knækrødder”. Jeg har et par arealer, hvor de gerne må brede sig. Det er skovbundslignende kratområder og så må de gerne tage kampen op med naboens skvalderkål.
Iøvrigt blev jeg glad og overrasket over at et areal med bunddække af hasselurt slet ikke var gået ud sidste sommer, men bare havde gemt sig nede jorden. De tykke rødder og stængler samt frøformerede planter er kommet sig fuldstændig.
Ingeborg

Skrevet af: Tine Horsum, 5. maj 2019 kl. 21.57
Mynter er kun god tlige under knæhøjde (35-40 cm), men der findes mindst 5000 om ikke flere slags, da de krydser sig meget villigt. Mine er mørkerøde, og jeg kan altid dufte, når de har forvildet sig ud i plænen og går i plænetæskeren.
Men så ved jeg jo, at jeg ikke skal så meget længere ind med tæskeren. ;-D
Til gengæld: Pebermynte kan kun vegetativt formeres, da de ikke kan krydses- eller rettere de er vist en krydsning, men med ulige kromosomantal. Eller noget! De kan vistnok sås alligevel...
Eller noget! ;-)
Mvh
Tine- der har bestilt citrusjord, citrusgødning- og to buddeleiaer.
Så må jeg lige se, hvor de skal gro, så jeg kan se på dem, men ikke få alt muligt flyvende indendørs.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.