Forum

Kaprifolie tager overhånd

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. maj 2019 kl. 22.33

I min meget store troldhassel gror der en kaprifolie, som i sommernætter udsender den skønneste duft - og tiltrækker rigtig mange insekter.
Men..... Jeg kan se at den er ved at vokse sig alt for stor og da troldhasselbusken i forvejen er lidt "tung" i det, selvom jeg af og til tager nogle tykke grene væk, er jeg i tvivl om jeg skal kappe kaprifoliens ret tykke "lianer" over nede ved roden af hasselbusken.
Der kommer til at blive en tyk klump dødt plantevæv i toppen, som jeg ikke kan nå op til og fjerne.
Skal jeg vente til næste vinter?
Ingeborg

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. maj 2019 kl. 9.55

Det kommer ikke til at se pænt ud med en død kaprifolie oppe i troldhaslen.
Vent til efteråret, og træk så så meget ned af kaprifolien, som du kan. Når den dør uden blade på, syner den af mindre.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. maj 2019 kl. 15.48

Det har du ret i Lars, men jeg kan heller ikke lide at se på den store masse grønt i toppen af træet. Derfor tog jeg beslutningen i dag og kappede lianerne af kaprifolien. Stykke for stykke fik jeg hevet resterne ned ved hjælp af kultivatoren. Den højeste klump kunne jeg ikke få bugt med. Heldigvis omklamrede kaprifolien en tykkere gren, som kunne undværes uden at det gik ud over træets harmoni. Nu er jeg glad for at den er væk, men der er sikkert en utrolig livskraft i roden.
Ingeborg

3 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. maj 2019 kl. 8.07

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. maj 2019 kl. 9.31

Allerede nu ... og før jeg slagtede kaprifolien var der mange skud fra dens rod. Fremover vil jeg holde disse skud i ave, så de ikke kravler højt op på stammen, hvor jeg ikke kan nå dem. Jeg vil dog gerne have at der kommer blomster. Blomsterne kommer vist kun på de yderste spidser?
Ingeborg

5 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. maj 2019 kl. 10.21

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. maj 2019 kl. 11.21

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. maj 2019 kl. 14.25

Der hænger stadigvæk et par totter Kaprifolie i min troldhassel, men det har da hjulpet meget og træet er ikke så kompakt længere. Det var en god beslutning at kappe slyngplanten.
Ingeborg

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. maj 2019 kl. 14.28

Og her kan man så se, hvorfor jeg ikke bare kunne trække kaprifolien fri af troldhaslens gren. De var næsten vredet sammen. Så jeg kan kun opfordre til at man holder kaprifolier i ave mens tid er.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Kaprifolie tager overhånd«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Kaprifolie tager overhånd

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider