Forum

Beskæring til den store guldmedalje

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Stina H., 19. maj 2019 kl. 20.55

Nå - nu har jeg startet trimningen af hortensiahaven m.v. Og, så fik jeg for alvor øjnene op for, hvor forsømte mine syrener er - både vulgaris og dværgsyrenen.

Vulgaris er helt uden form, jeg fik et ja herinde til at klippe den ned, men jeg tror, den skal helt ned...

Dværgsyrenen er virkelig tynd i bunden, som i kan se på billedet. Der er faktisk intet på grenene, så den skal tydeligvis også have en ordentlig omgang.

Sidst men ikke mindst har jeg købt tre opstammede vedbend. De skulle være tre år gamle og har fungeret som vinterføde til då/rådyr, hvorfor de blev solgt.

Men, som det ses på billedet er de virkelig skæve, "mad-siden" er ultra kort, mens den anden side er lang og vildtvoksende. De kom lørdag og er plantet i frisk jord og naturligvis vandet godt.

Så jeg påtænker en ordentlig omgang beskæring, og er parat til et år eller to uden blomstring, ifald det gavner på længere sigt. Men, jeg har følgende spørgsmål:

1. Må jeg skære dem alle helt ned - ca. 30 cm hele vejen rundt?

2. Hvornår må jeg beskære - er det samme tidpunkt for benved og begge syrener (lige efter blomstring)?

3. Skal benved falde til hos mig, før jeg begynder at beskære?

På forhånd tak

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 20. maj 2019 kl. 8.32

prøv med at skare de længste - kraftigste grene helt i bund og det kan du gøre nu

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. maj 2019 kl. 10.13

Jeg ville beskære benveden ind til evt. en kugleform, så alle lange grene kommer væk. Benved tåler meget stærk beskæring og vokser hurtigt til.
Du skrev iøvrigt vedbend i stedet for benved....og selvom bogstaverne næsten er de samme, er planterne forskellige. Jeg studsede over de opstammede vedbend .... det havde jeg aldrig set. :-).
Ingeborg

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stina H., 20. maj 2019 kl. 12.25

Ha ha Ingeborg - mobilens ordbog lever indimellem sit eget liv. Og jeg opdagede det først da jeg lige læste Mogens´og dit indlæg. Jeg kan bare ikke finde en redigeringsvmulighed. Men nederst (spørgsmål 3) har den faktisk skrevet det jeg bad den om.

Jeg har nu "skamklippet" de tre benved rigtig godt ned, og den søde gartner oppe på kirkegården gravede den døde pil deroppe op og plantede i stedet den ene nyklippede benved for mig. Den kan ikke blive kugle endnu, men jeg begynder at forme, når den er faldet lidt til deroppe - det samme med de to andre herhjemme :)

Men @mogens
Hvis jeg tager de kraftige, lange grene på begge syréner, så er der faktisk ikke meget mere end en enkelt gren eller to tilbage på dem - de kommer så til at stikke ud/op som det eneste.

Er det dét, der er meningen - og så skal de resterende tages næste år?

Nyt svar til emnet »Beskæring til den store guldmedalje«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Beskæring til den store guldmedalje

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider