Forum

Roser med tilbagevendende meldug

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. maj 2019 kl. 19.53

Minstore og kraftige hvide rose er ved at være 30 år gammel. Jeg kender desværre ikke sorten. Den blomstrer kun een gang med store cremehvide blomster. Normalt har den flotte skinnende blade, men de sidste 3-4 år har den haft meldug. Jeg har prøvet at skære den helt ned , men det hjælper ikke.Den vokser på garagemuren og foran en efeu.
Nu vil jeg af med den, men er nok nødt til at grave den op eller kan jeg skære den helt ned et stykke under jorden?
Ingeborg

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. maj 2019 kl. 20.21

Svampe kommer som regel sur miljø og skal derfor bekæmpes med en base. Jeg har derfor fået fortalt at man skulle kunne bruge natron, der blandes op med vand i en forstøver. Svovl var også noget man brugte før i tiden, men jeg ved ikke hvor det købes mere. Svovl er mig bekendt godkendt, eller har været godkendt til økologisk brug og virker også som et gødningstof i jorden.

Ellers findes der et middel fra Eccostyle, der er allround og virker på forskellige svampe lige fra roser og over til æbler.
Denne er godkendt til økologisk brug.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. maj 2019 kl. 20.25

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. maj 2019 kl. 20.34

@Søren. Det middel du linker til har netop svovl som aktivt stof og det er ganske rigtigt øko-godkendt.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. maj 2019 kl. 20.46

Ok ellers er der også dette tips som før nævnt.

www.plante-doktor.dk/bagepulver.htm. Men om det er natron eller bagepulver skulle være det samme. Bagepulver indeholder vist lidt majsmel og noget andet. Natron er 1 kr billigere.. I Rema 1000.. Der fik jeg vist lige listet noget spam ind.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. maj 2019 kl. 20.52

Erfaringer med "bagepulver"

Brug af bagepulver som plantebeskyttelsesmiddel har været kendt i masser af år og er omtalt allerede i 1933. På Cornell University er der i 1990 gennemført en del forsøg hvor man samtidig tilsatte insektsæbe. Sæben har den egenskab at den får sprøjtevæsken til at fordele sig bedre på bladene, samtidig med at bagepulveret bliver hængende længere.
Andre steder har tilsætning af almindelig opvaskemiddel også vist sig at forbedre effekten (ikke tilladt i Danmark)
I undersøgelserne indgik roser og det viste sig at man ved at sprøjte hver 4 dag med en 0,5 % opløsning (5 g bagepulver tilsat 1 liter vand) havde held til at kunne bekæmpe meldug og stråleplet.
De bedste resultater viste sig når man samtidig tilsatte sæbe.

Senere undersøgelser har vist at også agurkmeldug kan bekæmpes med NaHCO3.
1% opløsning (10 g bagepulver pr. liter vand) viste sig at være effektivt.

Jordbærmeldug har også været genstand for afprøvninger og her har man også fået positive effekter.

Da langtidseffekten af bagepulver er begrænset, må man regne med at der skal udføres flere sprøjtninger med relativt korte intervaller.

I øjeblikket findes til erhvervet et bladgødskningsprodukt med indhold af kalium. Produktet hedder Kali 39 og markdsføres bl.a bladgødskning af jordbær. Kalium findes som kaliumbicarbonat hvilket har en sideefffekt på jordbærmeldug på linie med natriumbicabonat.
Hvordan virker det ?
Der er usikkerhed om hvordan bicarbonaten egentlig virker. Man har iagttaget at den ødelægger cellemenbramer hos meldugsporer, men det anslåes at PH effekten (basisk) også har en virkning.

Pas på svidninger

"Træerne vokser ikke ind i himlen"

Brugen af bagepulver til bekæmpelse af sygdomme har en bagside. Ved brug af større doseringer kan der meget let fremkomme bladsvidninger. Allerede når man kommer op på 2% (20 g bagepulver pr liter vand) begynder det at gå galt.
Disse svidninger afhænger af planteart, bladudvikling, klima osv. så man skal være parat til at acceptere forskellige skader på planterne.
Andre sygdomme
Det er især meldug som bagepulver har vist sig at være brugbar imod. Af andre sygdomme hvor man også har haft held med bekæmpelsen, kan nævnes gråskimmel (Botrytis), falsk meldug (Peronosphora), Rosenstråleplet (Diplocarpon rosae), Phoma, Phytophthora, skurv.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. maj 2019 kl. 21.06

Natron er godkendt som "basisstof" og det lignende kaliumhydrogencarbonat er godkendt som pesticid. Begge også til øko. Kalium saltet bør nok foretrækkes hvis man kan skaffe det. De har en ret god men kortvarig virkning (regner af).

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. maj 2019 kl. 22.15

Tak for svarene. Jeg har tænkt på om den bagved groende efeu kunne være skyld i at melduggen viser sig år efter år. Hvis jeg skal prøve et af de midler der foreslås, skal det sikkert være allerede fra
det tidspunkt, hvor planten skyder. Nu har jeg klippet alt ned og må se om midlet har en effekt.
Det er en meget flot rose, når den ellers er sund. Lidt kedelig at den blomstrer over ca. 14- 21 dage og så er det slut. På den anden side er blomsterne så store at de kan klippes af inden de drysser af.
Ingeborg

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. maj 2019 kl. 22.17

med efeu bagved

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. maj 2019 kl. 22.19

Rosens navn er "Schneewitchen". På et ældre billede ses at den har
haft så mange blomster på et tidspunkt at jeg har nænnet at plukke dem.
Ingeborg

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. maj 2019 kl. 22.40

Meldug skal bekæmpes inden den har angrebet planterne.
De midler vi taler om (og mælk kan tilføjes) kan ikke bekæmpe meldug, men kan forhindre at meldugsporerne etablerer sig på bladene.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. maj 2019 kl. 23.10

Vil det sige at efeuen bagved kan gemme meldugssporer fra år til år og at de kun “går til angreb” på min rose? Væggen er østvendt.
Ingeborg

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. maj 2019 kl. 23.42

Efeu kan ikke bære smitten. Meldug svampene er meget artsspecifikke. Den kan evt. biddrage til at skabe de rette forhold for svampen (luftfugtighed), men det er nu nok ikke afgørende.

Når du bliver ved med at få angreb er det fordi svampen overvintrer på selve rosen. Jeg vil tro i knopperne, sådan er det med æblemeldug og stikkesbærdræber.
Hos æbler er vinterbeskæring derfor en vigtig bekæmpelsesmetode. Jeg vil tro det samme gælder for roser.

Når du ser svampen er den i virkeligheden ved at formere sig. Det skal selvfølgelig stoppes, enten ved øjeblikkeligt at fjerne de angrebne partier eller ved at sprøjte med et af de hydrogencarbonater vi snakkede om højere oppe. Helst begge dele.

Nyt svar til emnet »Roser med tilbagevendende meldug«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Roser med tilbagevendende meldug

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider