Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 27. maj 2019 kl. 16.01
Jeg så denne plante i en grøftekant, men kan ikke finde ud af, hvad det er. Jeg tænker på at invitere den ind i min have, men vil gerne vide hvad det er, før jeg tager springet ;-)
Skrevet af: Claus K Madsen, 27. maj 2019 kl. 17.24
Jeg synes det ligner en skærmblostrende. Kunne det være vild pastinak?
Skrevet af: Lone Brems, 27. maj 2019 kl. 21.30
Hej Anne-Grethe Hansen
Jeg synes, du skal være tilbageholdende med at "invitere" den vilde pastinak ind i din have.
Den indeholder - i mindre koncentration - samme giftstof som Bjørneklo og kan give anledning til alvorlig hudirritation med længevarende misfarvning, vabler og lysfølsomhed. Alle dele af planten indeholder dette giftstof.
Den forædlede Pastinak er derimod let dyrkelig og let anvendelig i simreretter og som stegt / letkogt tilbehør.
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 28. maj 2019 kl. 0.39
Tak for svar begge to. Jeg tager det til overvejelse om planten flytter ind :-)
Skrevet af: Freya Grossmann, 28. maj 2019 kl. 6.46
Der findes mange andre hvide og grønne skærmplanter, der er bedre i haven. Persille, dild, fenikkel, anis, kommen, løvstikke, sødskærm, spidskommen, kvan, pastinak, kørvel, koriander og sågar knoldfenikkel og selleri. Men ellers skal du dyrke pastinak og gulerod i haveformerne og lade dem gå i blomst.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.