Forum

Skal den nye bøgehæk studses i spidserne?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Klyng, 17. maj 2005 kl. 19.06

Vi har plantet en bøgehæk i efteråret,er det en god ide at klippe et lille stykke af hver gren,for at de kan brede sig?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 17. maj 2005 kl. 20.47

Hække skal først klippes i toppen når de har den højde der ønskes. hække skal klippes tæt på siderne – i pyramideform så de også får løv forneden, og så gerne smal så de ikke fylder for meget i breden. dette står i enhver bog om emnet. bemærk at der er næsten ingen pyramideformede hække. folk fatter ikke pointen.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: -Kennet-, 19. maj 2005 kl. 17.23

Hej Klyng!

Ja, jeg giver Hans Åge helt ret i hans beskrivelse af korrekt beskæring og udformning af hæk.

MEN, jeg er dog ikke af samme opfattelse af, om hvorvidt folk fatter pointen af fordelene ved den rette form – at den er meget stærk, overfor snetryk mv.

Jeg er af den opfattelse, at mange selv vælger at lave hækkene lige – alene for synets skyld, på samme måde som når folk klipper den fritvoksende busk spirea til hæk. Det "må" man ikke, men det kan sagtens lade sig gøre. Jeg er selv gartner og har aldrig stødt ind i en hæk som er væltet eller lignende, fordi den er lige bred hele vejen op.

Nå, nok om mit sure opstød – Ja, det er en god ide at studse dem lidt – men kun lidt.

En tommelfingerregel er at hvis den bliver klippet inden Sankt Hans, vil grenene, der hvor den er klippet dele sig i flere skud, mens den kun skyder et nyt skud hvis den klippes efter...

Nyt svar til emnet »Skal den nye bøgehæk studses i spidserne?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Skal den nye bøgehæk studses i spidserne?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider