Forum

Syren visner

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anette V., 5. juni 2019 kl. 7.10

Jeg har en syren, ‘Beauty of moscow’, som nu er 4-5 år gammel. Den måler lidt over 1 m. De første år stod den i krukke, men den har det sidste år, været plantet ud i haven. Mit problem er, at bladende visner ned hvert år efter blomstring. Jeg troede at den ville trives bedre, når den blev plantet ud, men det skete igen i år. Jeg har rimelig meget ler i jorden, men hvor den er plantet, er jorden faktisk ikke så tung, og virker rigtig god. Jeg har en stor og gammel syrenhæk, så det er ikke fordi syrener bare ikke trives her. Når jeg googler problemet, kan jeg se at ‘Havefolket’ har skrevet om syrener, plantedybde og podested, men linket virker ikke! Kender nogen noget til det her med podested, eller har ideer til hvad som ellers kan være galt?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 5. juni 2019 kl. 17.53

syrener egner sig ikke til at stå i potte, så den kan godt have taget skade der. Den får et stort og bredt rodnet når den udvikler sig naturligt og så er der det specielle ved syrener at de stort set stopper væksten omkring 1. juli - derefter afmodner de og laver blomsterknopper, men jeg ved ikke om det bringer dig videre.
Du skal i hvert fald ikke tænke så meget på podested m.v. for det kan ikke gøre at du får problemer.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette V., 5. juni 2019 kl. 22.05

Tak for svar - krydser fingre for at den kommer sig 🙂

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 6. juni 2019 kl. 21.14

Hvis planten er meristemformeret, kan den have svært ved at etablere sig. Nogle af de mest efterspurgte sorter laves ofte i reagensglas,så kan man lave mange hurtigt og billigt, men det er ikke altid, at det er lige vellykket, at bruge celledeling i stedet for podning. Man kan se efter podestedet når man køber.
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Syren visner«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Syren visner

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider