Forum

Efterlysning af mistet staude

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Pia Qu, 20. maj 2005 kl. 12.52

Da jeg har forsøgt på alle måder, incl. ann. i DBA, vil jeg forsøge om andre Havenyts læsere måske kan hjælpe mig. Det drejer sig om "Mountain Snowdrops" eller muligvis et helt andet navn, men en løgplante der minder om liljekonval hvor blomsterne dog kommer fra inde midt i et blad der åbner sig og er som et aks. Har set at snowdrops er vintergækker, men er i tvivl om navnet. Håber der er nogen der kan hjælpe mig da jeg mistede mine under flytning for 15 år siden og jeg ikke har set dem i andre haver.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 20. maj 2005 kl. 22.02

Har du prøvet at kigge på www.lundhede.com.? Jeg fandt nogle, der hedder hvidblomme, måske er det dem, men prøv at kigge ''diverse blomsterløg'' igennem

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Qu, 20. maj 2005 kl. 23.34

Tuuusind tak :) jeg er bare så glad for din hjælp! Jo, det er nok den eller det der hedder en Dorthealilje, som jeg nu har fundet ud af er i samme familie som påskeliljer, hvad jeg aldrig selv ville have gættet på. Den hedder på latin leucojum aestivum og på engelsk var det noget med snowflake. De nordiske navne er noget med klosterklokker. Det er meget smukke stauder. Kunne jeg give dig et knus gjorde jeg det straks, så endnu engang tak!

Pia

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 21. maj 2005 kl. 1.06

Kære Pia Qu

Dorothealilje hedder Leucojum vernum og blomstrer i marts.

Leucojum aestivum hedder på dansk hvidblomme og blomstrer i maj.

Der er en lile artikel med foto af Dorthealilje her:

www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/blomster/loeg_og_knolde/284.html

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 21. maj 2005 kl. 9.31

Ja, tak for hjælpen. Jeg har sådan nogle i haven, da jeg opdagede dem det første forår, blev jeg meget begejstret. Jeg ikke hvad de hed.

Helle-Sofie ;D

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Qu, 21. maj 2005 kl. 11.33

Kære Karna!

Tak for hjælpen! Det er nok Hvidblommen jeg havde da den blev omkring 40 cm høj. Jeg fandst mange fotos da jeg skrev det latinske navn på Google og valgte "billeder" i søgningen. På Lundhedes side kalder de begge for Leucojum Aestivum men andre steder har jeg også fundet Leucojum Vernum. Men det er svære navne at huske så jeg er glad for at huske de danske navne. Til gengæld vil jeg nu prøve at finde ud af hvad danske "klosterklokker" er, da man i norden åbenbart kalder Hvidblomme for noget med Jonsokklosterklokke :)
Mvh Pia

Nyt svar til emnet »Efterlysning af mistet staude«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Efterlysning af mistet staude

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider