Forum

Flis til dækning af ukrudstilgroet have?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Jensen, 16. juni 2019 kl. 14.21

Hej

Vi var så heldige at plante vores hæk for et år siden til april, hvor sommeren jo bare var uendelig lang. Dengang var vi så usmarte ikke at få dækket hækken til i ukrudtsdug/flis, så nu er den ret tilgroet med græs og tidsler (som jeg dog trimmer med en græstrimmer). Mange af vores græsfrø fra da vi anlagde have tog et skybrud ind i hækken...

Mit spørgsmål er nu, kan man ved at bruge et ordentlig lag barkflis (eller er det træflis?) komme græsset/ukrudtet til livs?

Jorden er stiv og hård at grave i, så at få alt græsset op med rod på de omtrent 60 meter hæk, vil være en relativ stor opgave. Gode råd modtages gerne :)

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Jensen, 16. juni 2019 kl. 14.31

Hvis det gør nogen forskel så den hæk vi plantede var en bøg barrodet ekstra kraftige (fagus sylvatica) 4 års 120-150 cm.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. juni 2019 kl. 16.49

Nu har jeg ikke lyst til at genere dig ved at fortælle, hvad du skulle have gjort.
Hvad mener du med at dække hækken med ukrudtsdug? Græsfrøene var vel skyllet ind over den alligevel. Sjovt nok tror mange også at ukrudtsdug under fliser forhindrer ukrudt.sådan er det ikke. Efter et par år er der ovenfra kommet så meget “vækstmedie” og frø ovenfra, at ukrudtsdugen ingen synderlig virkning har.
Jeg går ud fra at du har 30-40 cm bræmme bar jord langs hækken
? (Eller ønsker det?) Græsset i hækken har ikke dybere rødder end at du kan tage det op med hænderne eller en lille gravegreb tæt inde ihækken. Det er på knæ. Hvis jorden er hård, må du vande lidt dagen før. Det er altid sværest at pille ukrudt op i tør jord. Der er ingen nemme måder!
Gæt, hvor jeg ved det fra.
Ingeborg

3 af 6 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. juni 2019 kl. 20.01

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 16. juni 2019 kl. 21.16

Jeg har dækket bede,der er 'sprunget i græs' med flis og ca 3 uger efter kan jeg trække græsset op med rod efter en regnvejrs dag. Bøgeplanterne elsker jorddække.
Anne Marie

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 16. juni 2019 kl. 21.27

Du kan også bruge græsafklip. Hvis du klipper dit græs med opsamler, kan du bruge græsafklip rundt om hækplanterne. Det fungerer nok bedst, hvis du fjerne ukrudtet ved hækken først. Men du kan også bare prøve dig frem med græsafklippet, og se om det virker. Det formulder rimelig hurtigt.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. juni 2019 kl. 22.28

Som jeg læser alle andre bidrag i denne tråd, kan du lige så godt fjerne græsset med det samme, evt efter at have vandet, så det slipper bedre. Alle råd går jo ud på at du skal på knæ på et eller andet tidspunkt. Hvorfor så lægge bark på først? Det er måske praktisk nogle steder, men ikke op mod græs. Iøvrigt har jeg prøvet at lægge bark på et bed hævet over niveau med knækstensfliser og det er solsortene vældig glade for. Det halve ligger på fortovet hver dag.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Flis til dækning af ukrudstilgroet have?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Flis til dækning af ukrudstilgroet have?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider