Forum

‘Ukrudt’?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 4. juli 2019 kl. 19.08

Hejsa.
Jeg har bl.a :) to forskellige umulige at udrydde ‘ ukrudt’? i haven, som jeg ikke ønsker, men som jeg må leve med og forsøger at holde nede
1) snerle:( kommer overalt mellem mine roser og hosta etc .
2). Denne plante- som jeg ikk kender navnet på klistrer overalt og gir i massevis små grønne kuglefrø som sidder fast overalt ALT. Mit spørgsmål er: det meste af mit ukrudt kommer i kompostbunken . Men hvad m den klistrende plante m alle de grønne kugler? Kan den komme i kompostbunken, og ikk gi frø hvor kompost bruges eller?Da jeg bor tæt på hav, kan jeg jo bare smide denne ukrudtsplante i vandet?.
Jeg vil jo gerne bruge alt jeg har i min kompostbunke til haven, men ønsker jo ikk at brede ukrudt endnu mere i haven?
Tak for svar.

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 4. juli 2019 kl. 19.13

Det virker mærkeligt på mig at tænke, at man vil smide haveaffald i havet... ukrudt kan sagtens sprede sig via komposten, hvis den ikke kommer over 75 grader.
Du kan i stedet aflevere haveaffald på genbrugsstationen/grenpladsen.

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Andersen, 4. juli 2019 kl. 19.25

Hej.
Nr. 2 lyder som Burresnerre.
VH Lars

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 4. juli 2019 kl. 19.25

Ha ha ja. Helt enig m at smide ukrudt i havet Men det er jo ikk de store mængder, da den klistrende plante og grønne frø ikk fylder :). så meget. Ka du evt gi navnet

på denne plante F G🤩
Vh Benedikte.
Ps. Tror fiskene spiser de grønne dele:)

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 4. juli 2019 kl. 19.30

Tusind tak. Ja det er burresnerre som jeg’ nyder’ bekendtskabet af.
Tak for svar. Og go juli måned

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. juli 2019 kl. 20.52

Snerle skal graves op med en greb, og forsigtigt trækkes op, når den er løsnet, så man kan få mest muligt af rødderne med.
Burresnerre må vel også kunne kommes i madaffald?

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. juli 2019 kl. 22.09

Naboernes katte sørger for at burresnerlens frø bæres rundt i haven. Jeg prøver på at trække dem op inden de får frø. Men uanset om der er frø eller ej, vikler jeg dem sammen og kommer dem i en affaldspose, som gemmes indtil den er fyldt. Så ryger den i restaffaldet. Frøene er ret hårde, så selvom min kompost bliver 70 grader, kan jeg ikke være sikker på at den er så varm lige der, hvor frøene er, så ud med dem. Det samme gør jeg med andre ukrudtsplanter, når de har fået frø.
Ingeborg

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 5. juli 2019 kl. 7.39

Hej Benedikte Rasmussen

Jeg vil lige fortælle, at burresnerren i folkemunde kaldes præstelus. Jeg kan godt lide den slags pudsige navne.

Hvis du pakker burresnerren/præstelusen sammen, fylder selv en ret stor plante ikke ret meget. Den slags lader jeg gå med i såkaldt restaffald til kommunen.

M.v.h.

Doris Møller

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 5. juli 2019 kl. 10.44

Burresnerre er hverken rest- eller madaffald! Det vil være en fejlsortering. Haveaffald er eneste mulighed. Med mindre man absolut vil spise den. Men hvem gør det?
En burresnerre i havet, vil sikkert også bare drive ind og sprede sine frø tilbage i din have.
Men helt ærligt, hvis man får den fjernet i tide, er den så et problem? De er utrolig nemme at trække op, synes jeg.

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. juli 2019 kl. 14.53

Det er ikke alle husstande der sorterer haveaffald. Jeg vil kke have det i min grønne kompostspand. Så det ryger til restaffald. Det samme gør jeg med andet ukrudt. Hvorfor skulle tørt ukrudt i en lille mængde ikke kunne gå i restaffald når man ingen haveaffaldsspand har ?
Jeg har efter mine oldebørns besøg gjort mig lidt klogere på engangsbleer. På verdensplan er forbruget så stort at bleerne kunne nå 9 gange rundt om jorden. Lad os sige at hvert barn udskiller mindst 1 liter væske i sin ble, som ryger i restaffaldet. Det bliver til enorme mængder væske som skal fordampes via forbrænding. Det er helt uhørt! Så det kan ikke sammenlignes med vores burresnerrer i restaffaldet.
Ingeborg

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 5. juli 2019 kl. 15.37

Tak for alle indlæg:)
Jeg vil nu stadig smide alle mine præcstelus i havet(vand til tre sider og vidunderligt, bare vandet bliver undenfor huset. Fiskene elsker det grønne)
Utroligt godt navn til denne plante, klistrer så meget.og jeg har rigelig ukrudt i min økologiske kompost
Go dag

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 5. juli 2019 kl. 19.12

Jeg vil nu også tillade mig at blive ved med at smide små mængder ukrudt i posen med restaffald. Jeg kan ikke cykle 6 km til en genbrugsstation og 6 km hjem igen, bare fordi jeg har luget en burresnerre op!

Når jeg tænker på de mængder af affald, jeg sparer kommunen for, fordi jeg komposterer det grønne affald fra køkkenet – affald, som andre mennesker jo bare lader gå til restaffald – så har jeg virkelig ikke dårlig samvittighed ;-)

M.v.h.

Doris Møller

12 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. juli 2019 kl. 20.10

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. juli 2019 kl. 23.18

Mine børn er fra 62 og 67. Lortebleer af stof var en selvfølge. De blev skyllet i toilettet før videre kogning i en henkogningskedel, som var standardudstyr til kogning af bleer dengang. Engangsbleer var vist slet ikke opfundet. Til gengæld havde vi lanolinbukser af uld til at trække over bleerne. Til gengæld havde vore unger aldrig røde numser, sådan som jeg ofte har set det i dag! Ungerne render med bleerne indtil de ikke kan suge mere og det giver røde numser. Nu renser man numsen med eengangsservietter og jeg har aldrig set at der bliver smurt barrierecreme på rumpen. Sjovt at se en lille lille unge vralte afsted med en kilotung ble, men hvor er det synd.
Nu har jeg gjort mig klog på kondenserende forbrænding, hvor man trækker varmen ud af den damp der opstår ved forbrændingen. Så fik jeg lært det og er knap så bekymret over lidt ukrudt i restaffaldet.
Ingeborg

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. juli 2019 kl. 23.21

@F.Christensen
Jeg vil ikke give dig ret i at der er masser af energi i vådt affald, kun at man teknisk forstår at genindvinde den energi, der bliver brugt til brænding/fordampning af vådt affald.
Ingeborg

15 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. juli 2019 kl. 23.36

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 6. juli 2019 kl. 21.24

Jeg har udryddet en Gærdesnerle på et par år ved konsekvent ugentlig lugning.
De lugede planter kastede jeg blot ud på græsplænen, hvor græs og græsklipper dominerer.

Burresnerre er irriterende, og der er mange af dem hos mig i år.
De er heldigvis nemme at rykke op, og lægges de på græsplænen til videre behandling, så bliver de heller ikke til mere.
Nogle steder nøjes jeg med at rykke 10 cm, så stilken brydes og væksten standses, før frøene er modne. Udryddelse ville være en håbløs og unødig opgave.

Men hvis nogen fortalte mig, at det var god økologi at kaste det nævnte ukrudt i skraldespanden for at undgå spredning, så ville jeg ryste inderligt på hovedet.
Det er god kompost, og hvis man er meget bange for det, så kan man evt. blot grave det ned i græsplænen. :-)

Nyt svar til emnet »‘Ukrudt’?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > ‘Ukrudt’?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider