Forum

Digitalis

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Mathiasen, 10. juli 2019 kl. 10.10

Jeg er så heldig at have fået forskellige stauder af min genbo, bla. en digitalis. Jeg fik en rodklump med enkelte blade og resterne af den afklippede blomsterstilk. Jeg har læst mig til, at den er 2-årig, men betyder det så at den nu forgår, og at det dermed er omsonst at plante den? Kender desværre ikke sorten.
På forhånd tak for svar
Elsebeth M.

1 af 27 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. juli 2019 kl. 11.08

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Mathiasen, 10. juli 2019 kl. 11.20

Tak for hurtigt svar :-)
Lige et par tillægsspørgsmål: nu var den klippet ned, da jeg fik den. Hvis den overlever frem til næste år, vil den så blomstre? Og hvis jeg en gang har den i haven, kan jeg så risikere, at den spreder sig meget og helt tilfældigt? Det er jeg nemlig ikke ganske sikker på, at jeg er interesseret i....
Igen tak for dit svar, F. Christensen
Elsebeth M

3 af 27 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. juli 2019 kl. 11.29

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Mathiasen, 10. juli 2019 kl. 11.36

Hej igen
Hmmm, tænker mig nok lige om en ekstra gang, før jeg evt. planter den.
Men tak for svaret og god arbejdslyst med dine digitalis, F. Christensen.
:-) Elsebeth

5 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. juli 2019 kl. 13.09

@ F.Christensen
Må vi se et billede af de blå klokker?
Jeg er så imponeret over mine Digitalis. Jeg har også nogle selvsåede, men slet ikke i den mængde du skriver om. Alligevel har jeg taget lidt ved lære af din erfaring og har skåret dem ned efter blomstring inden frøene var modne. Mine er af den slags, der har blomster hele vejen rundt om stænglen. De første sået for 4 år siden..... med vilje :-)
Ingeborg

6 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. juli 2019 kl. 13.13

Og en selvsået midt i en fliserevne omkring en stolpe. Den blev mere end 230 cm høj. Jeg har klippet den ned nu fordi det kunne se ud som om den ville skyde nye blomsteraks fra bladhjørner på stænglen. Kan den det?
Ingeborg

7 af 27 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. juli 2019 kl. 17.43

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 10. juli 2019 kl. 18.58

@Ingeborg Hansen

Hvad mener du nu med, at dine blomstrer hele vejen rundt.?
Er det en speciel sort.?
Så fik du mig alligevel ned i haven for at nærstudere mine nye Fingerbøl, for jeg har da svært ved at tåle det, hvis jeg kun får en halv cirkel, mens du får en hel. ;-)
Jeg kan se, at blomsterne på mine Fingerbøl har fæste på stilken nogenlunde jævnt rundt med ca. 120 grader imellem sig, og de deler dermed cirklen i tre og fordeler sig med tre blomster pr. omgang.
Hvordan er det på dine.?
Der ser umiddelbart ud til at være flere, synes jeg.
Men jeg kunne også finde nogle enkelte blomster (eller rettere frøstande, for blomsterne er væk nu), som havde snoet sig rundt om stilken, som om de havde bøjet sig efter lyset.

9 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. juli 2019 kl. 23.33

Mine blomster sidder med 3-4 pr omgang og forskudt for hinanden pr. omgang.

@ F. Christensen
At investere i en IPhone er ikke nødvendig for mig. Jeg klarer mig med en Samsung til 300 kr. og har ikke data abonnement. Jeg bruger den ikke til billeder. Jeg har et par forskellige fotoapparater, men det nemmeste til fotos som ikke behøver dybde og andre finesser tager jeg med min Ipad.
Jeg tror at det er en helt anden slags fingerbøl du har. Kan du ikke linke til et billede af den fra nettet. Man må gerne linke, men ikke kopiere.

Ingeborg

10 af 27 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. juli 2019 kl. 7.34

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

11 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. juli 2019 kl. 9.37

Tak for lnket. Der findes mange slags fingerbøl kan jeg se. Dine planter er spinkle og har mere lancetformede blade.
Mine selvsåede planter er ikke nemme at overse:-), heller ikke når de er mindre lige efter fremspiring. Planterne på billedet vil jeg tage op og plante et andet sted, selvom jeg skal løfte et par fliser.
Jeg har dog et par selvsåede andetsteds i haven.
Når frøene på en plante er modne, vil jeg så dem et sted, hvor jeg vil elske at have mange i flok.
Ingeborg

12 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. juli 2019 kl. 9.41

Og sådan ser den 230 cm høje plantes stængel ud. Jeg forstår ikke, hvor den har fået kræfterne fra, uden gødning og vanding i en fure mellem flise og stolpe. Stænglen Ø er ca. 3 cm forneden.
Ingeborg

13 af 27 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. juli 2019 kl. 10.58

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

14 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 11. juli 2019 kl. 11.50

@F. Christensen

Hvordan mener du selv, at de er opstået hos dig.?
Er det en mutant eller en form for forfald fra de fingerbøl, som du har købt og avlet på, eller er den evt. nærmere kommet udefra og har intet at gøre med de avlede.?

Jeg savner også, at du køber et kamera. :-)
Mit er et ældre Sony til 500 kr, og for at billederne ikke skal fylde for meget er kameraet endda langt fra indstillet til maksimal opløsning.

15 af 27 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. juli 2019 kl. 12.22

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

16 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 11. juli 2019 kl. 19.43

@F. Christensen

Ja, jeg kan godt se, at du har gode argumenter for at slå den tilbage.

Der stod ikke noget om det i Søren Ryge artiklen, men jeg dvæler lidt ved dette citat:
denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Botanik/L%C3%A6beblomstordenen_(Lamiales)/fingerb%C3%B8l
"Digitalis purpurea er en læge- og prydplante, der undertiden forvilder fra dyrkning i Danmark."

Det ville være godt at kende sandsynligheden for, at jeg ved at indføre en avlet Fingerbøl ender i samme situation som du.
Hvis man er næsten sikker på, at det vil ske, hvis man dyrker 10 kvm Fingerbøl i 10 år, så vil jeg overveje mere grundigt, hvor jeg tillader dem at gro.
Men det beroliger mig lidt, at du langt fra lader til at være sikker på, at dine vilde er kommet fra de avlede.

17 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. juli 2019 kl. 20.10

Jeg har læst en lang artikel om Digitalis, desværre på tysk. Jeg ved ikke om man får noget ud af det ved at skifte til dansk sprog.
de.m.wikipedia.org/wiki/Roter_Fingerhut
Der beskrives hvordan blomsterne er arrangeret i en cirkel på 144 grader mellem blomsterne om stænglen sådan at 6. blomst sidder nøjagtig over første blomst. Der står at dens vigtigste bestøver er humlebier og at de første blomster er for-hanblomster, mens de øverste er hunblomster eller hanblomster der bliver til hunblomster.
Jeg søgte på “Digitalis verwildert” det kommer der noget sndet ud af en hvis man bare søger på Digitalis.

Ingeborg

18 af 27 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. juli 2019 kl. 20.45

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

19 af 27 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. juli 2019 kl. 20.54

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

20 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 4. august 2019 kl. 8.48

Jeg kan kun finde noget brunt grums, som ikke ligner rigtige frø.

Men er det ikke nu (se nedenstående billede), der skal høstes frø, og det kan fint gøres ved at klippe hele ranken af lige under den nederste blomst eller helt nede ved jorden.?

21 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. august 2019 kl. 20.03

Når frøkapslerne er modne ser de ud som de øverste på ranken. De underste er enten gået til eller også er der ingen frø i dem. De øverste ser da lovende ud.
Mit forsøg med at lade stænglen stå for at se om der kunne skyde nye blomsterskud ud fra dem, lader til at lykkes. Dog er de nye skud alt for svage i stænglerne til at kunne holde de store blomster oppe.
Ingeborg

22 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. august 2019 kl. 20.04

Nye skud på gammel stængel.
Ingeborg

23 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. august 2019 kl. 10.03

Gad vide om jeg kunne tage sideskuddene af med lidt hæl og få dem til at slå rod og blomstre næste år? Det er selvfølgelig ren nysgerrighed, for jeg får jo masser af selvsåede planter, hvor jeg har ønsket det ..... og sikkert også flere steder, selvom jeg har været meget påpasselig med at fjerne alt der kan smide frø.
Ingeborg

24 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 5. august 2019 kl. 11.03

@Ingeborg Hansen

Tak for dit svar.
Det er underligt, hvad der er sket med mine frø. De sagde til min fortydelse på planteskolen, at de arbejder på at gøre haveplanter mindre invasive. Jeg vil da ikke håbe, at det er endt med, at de har solgt mig en steril fingerbøl.

25 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. august 2019 kl. 23.18

Har du åbnet de grønne kapsler? De brune ser noget miserable ud.
Ingeborg

26 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 6. august 2019 kl. 22.17

@Ingeborg Hansen

Ikke endnu. Der er ikke så mange, og jeg tror, at de holder sig bedst i kapslerne.
Hvornår bør man så.?

27 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 14. august 2019 kl. 12.20

Det miserable grums er alligevel frø, som kan spire, så helt steril er planten ikke, selvom det ser ynkeligt ud.

Nyt svar til emnet »Digitalis«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Digitalis

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider