Forum

Vægelsindet hortensia

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 13. juli 2019 kl. 13.37

Hortensiaen på collagen nedenunder blomstrer for første gang, på sit nye sted.
Det ser ud som om den ikke rigtigt ved om den vil være lyseblå eller lyserød og jeg tænker det er jorden surhedsgrad, der ligger et sted hvor et lille nøk til den basiske eller sure side ville afgøre sagen.

Collagen er "fællesbillede", det næste den lyserøde for sig fordi det er svært at se på fællesbilledet og sidst blomsten på en sidste års stikling af samme plante, plantet i (fy!) planteskolejord.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. juli 2019 kl. 18.29

Jeg oplever det samme med en hortensia plantet tæt ved husmuren. Den er lyserød, men i år ved den ikke, hvad den vil. Jeg har tilføjet kompost i år.
Mine andre hortensiaer i forhaven er vildt blå, alt for blå, så jeg vil prøve at gøre jorden mere basisk ved at give en masse kalk.
Ingeborg

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. juli 2019 kl. 18.41

Ved at læse i min dagbog kan jeg se at det ikke er første gang den ikke ved hvilken farve den vil ha. Til gengæld er mine blå hortensiaer endnu mere blå i år. Jeg er slet ikke vild med den farve og håber at kunne ændre den med andre jordforhold.
strikingeshave.blogspot.com/2016/08/bla-hortensia-for-meget-af-det-gode.html
Billedet er fra i dag.
Ingeborg

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 14. juli 2019 kl. 15.05

Hej Ingeborg.
Så er det nok ikke så usædvanligt, som jeg troede, at hortensiaerne, står og vakler lidt mellem, hvilken farve de cil have.

Jeg synes dine meget blå er fantastisk flotte i alt det grønne og op mod det røde, men det er jo en smagssag.

Nyt svar til emnet »Vægelsindet hortensia«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Vægelsindet hortensia

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider