Forum

Lavendler og beskæring

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. juli 2019 kl. 10.14

Jeg er kommet i tvivl om hvornår jeg skal beskære mine lavendler. Normalt gør jeg det efter afblomstring i håb om at de blomstrer een gan mere. Det gjorde jeg ikke sidste år og lavendelhækken blev slet ikke beskåret, men fik efter vinteren kun knækket alle blomsterstande af. Det så godt ud med rimfrost hele vinteren.
Pludselig var hækken flot grøn og den blev slet ikke beskåret mere.
Nu står den flot, men skal klippes i år for ikke at blive træet og bar forneden.
@Mogens E. Hvornår klipper du din fine lavendelhæk? Er det nu jeg kan få min hæk til at blve til hæk i stedet for tuer?
Ingeborg
Ps. Nogle steder har jeg måttet klippe for passagers skyld.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 15. juli 2019 kl. 10.56

@Ingeborg
Din lavendelhæk ser da nydelig ud på billedet.
Jeg klipper vores i to omgange.
Efter afblomstring klippes blomster/frø stande af med hækkeklipperen.
Der kommer så, som du skriver en mindre genblomstring.
Tidligt om foråret, når lavendelerne er begyndt at skyde, klipper jeg den ned til ca. cm. over jorden.
Den bliver tæt og kraftigt blomstrende.
Nu har jeg ikke set Mogens E.s lavendler. Kan du ikke sende linket?

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 15. juli 2019 kl. 12.13

@Ingeborg
Et billede fra mine lavendler.
Hvad mener du iøvrigt med lavendelhæk?
Ønsker du lavendlerne op i en halv eller hel meter?

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 15. juli 2019 kl. 12.13

... og så billedet :)

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. juli 2019 kl. 13.30

Hej Villy - jeg har hidtil i mere end 20 år beskåret mine lavendelplanter som enkeltstående små kuplede planter. Nu er de så store at jeg for at gøre beskæringen nemmere, kunne klippe “ligeud” på siderne og i toppen. Du kan se, hvad jeg mener her
strikingeshave.blogspot.com/2019/07/roser-lavendler-hortensia-hypericon.html.
Min jord må være ideel, for de selvsår i massevis, blandt andet dem der står mellem roserne nedenfor.
Det ville være nemmere at klippe med hæksaksen i stedet for som nu, hvor jeg tager fat om en dusk på planten og klipper med rosensaksen. Det er ikke meningen at de skal være høje, værtimod klipper jeg sltid helt ned til sidste grønt.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 15. juli 2019 kl. 14.15

@Ingeborg.
Hækkeklipperen er effektiv :)
Men som de står hos dig, skal de behandles varsomt.
Hækkeklipperen kan sagtens bruges. Men du undgår ikke at bruge en beskæresaks el. lign. for bevare de flotte former som de danner.
Det sker, at jeg bruger en lille elekstrisk saks fra Bosch, når det kun er blomsterne jeg vil klippe.
Men det er nok mere fordi det er lidt mere hyggeligt, end det er med hækkeklipperen.
Til de lavendler som står i grupper bruger jeg dog kun den lille elektriske saks.
De står rigtig flot i de grupper og som passer til staudebedet/rosenbedet.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. juli 2019 kl. 14.27

@Villy N
Jeg vil ikke bibeholde den kuplede form fordi det tager lang tid at beskære hver plante fra alle sider. Jeg vil gerne have dem til at vokse sammen til en hæk som kun skal klippes i siderne og på toppen. Måske ikke så kønt, men arbejdsbesparende. Skulle jeg en gang med tiden få brug for fremmed hjælp til haven, skal det være nemmere end nu.
Alt hvad jeg foretager i haven i disse år går ud på at det kan klares nemt og eventuelt med betalt hjælp, såfremt vi kan overkomme at blive boende i stort hus på 200 m2 + alt det løse.
Ingeborg

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 15. juli 2019 kl. 16.06

:(
For et par år siden gik jeg på pension og tanken om, at jeg er ved at blive gammel har da strejfet mig.
Problemet er temmelig tydeligt, at jeg har igangsat en masse spændende ting der mere end fylder dagen og slet ikke tager hensyn til, at det ikke vil være unaturligt, hvis jeg allerede nu kunne mærke den fysiske aktivitet ikke står mål med den som jeg havde for blot 10 år siden.
Det er et skrækscenarie at skulle sænke aktivitetsniveauet og indrette boligen efter en reduceret formåen.
Drømmescenariet er at flytte i en mindre bolig med en lille have tæt på offentlig transport.
Men det er godt nok vanskeligt at få fat i.

Det var så lavendler.
Men de står altså smukt. Landet bliver sgu efterhånden grimmere og grimmere med haver bestående af græs, fliser og skærver.
Skraldespande og grimme postkasser ude ved vejen og reklamer overalt.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 16. juli 2019 kl. 8.26

Hej Ingeborg.
Som jeg tidligere har skrevet, klipper jeg hele min lavendelhæk med min el. klipper ned til ca. 20-30 cm. over jorden, om foråret. På de store lavendelmarker i syd Frankrig, bliver fårene sat ud i lavendlerne i det tidlige forår, hvor de så gnasker de tørre planter i sig, og ned til 20 cm.
Gemmer en del til husflid som du har beskrevet. Det kan kortvarigt holde børnebørnene (piger) væk fra mobilerne.

Willy...eller også er haverne totalt tilgroede. Man skal som godsejer ikke ligge på den lade side et par uger, før det hele er groet til. Det værste er dog bilvrag i forhaven.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. juli 2019 kl. 9.16

Tak for svaret Mogens. Dejligt billede. Ja vi havde besøg af barnebarn med familie. De holdt ferie i godt 14 dage, væk fra hus og have. Da jeg spurgte til hvem der passede haven med vanding og græsplæneklip svarede de: INGEN. Deres have har været rigtig fin, huset var tidligere ejet af en gartner og jeg er rigtig benovet over de mange sjældne planter. De bliver overraskede, navnlig på denne årstid.
Lavendler har jeg læst en hel del om - også om lavendelmarkerne i Frankrig. Blomsterne bliver skåret ned og bundtede i store bundter. Resten ser frodig ud og det var nyt for mig at man har får til at “klippe” ned. Hemmeligheden ligger nok i at man altid har klippet så langt ned og har undgået at planterne ikke bliver træede.
Jeg forstår også de mennesker, der ikke har tid til have, men ikke at de vil bo i et utæmmet vildnis. Det har jeg slet ikke mentalitet til, men har også arbejdet i mediernes glansbilled verden i mange år.
Ingeborg

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. juli 2019 kl. 9.18

Jeg mener at man har undgået træede planter. Kom vist til at skrive det modsatte.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Lavendler og beskæring«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Lavendler og beskæring

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider