Forum

Bambus nedklipning.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. juli 2019 kl. 22.56

Der er ingen hæk mellem vores nabo og os. For 50 år siden havde naboen plantet rødgran, som den nye ejer heldigvis fældede da de var blevet barbenede og grimme efter 25 år. Herefter var der skiftende ejere og nu er huset udlejet, men nogen hæk blev aldrig plantet. Vi plantede et busket med forskellige planter på vores grund og har været tilfredse med det. Vi havde også nogle bambus som blomstrede og gik ud. Imidlertid gror der nu en stor bambusformation fra naboen og forvilder sig ind til os med en meter og skygger for vore ædlere planter.
Der bliver ikke gjort noget ved haven udover at der slåes græs af lejerne. Kan jeg klippe bambus ned på min side af skellet? De er nok mere end 2,5 m høje. Jeg har ikke lyst til at klippe det hele ned til 1,80 m hækhøjde.
Kan bambus kværnes og komposteres?
Ingeborg

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 19. juli 2019 kl. 8.15

Du skal gøre som Søren Ryge, bruge dynamit.
Han har senere udtalt, at et par år efter klagede nogle naboer over at der nu groede nedfalden bambus i deres haver.
Som godsejer, keder man sig aldrig.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. juli 2019 kl. 8.51

Ja, jeg har ikke tid til at vente i 100 år før bambus blomstrer og går ud. Jeg har da tænkt over om det er frø fra mine blomstrende bambus der er spiret på naboens grund. Der bliver jo aldrig gjort noget som helst på den grund udover at græsset bliver slået. Hidtil har jeg også været glad for at kunne høste bambuspinde til havebrug. Jeg klipper ned og ser hvad der sker.
Iøvrigt synes jeg ikke at det var sååååå svært at grave bambus op dengang. Stille og roligt udefra og indefter. Så dybe rødder havde de ikke, omend meget hårde.
Ingeborg

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. juli 2019 kl. 9.39

Du kan roligt fjerne de bambus, der gror på din grund.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. juli 2019 kl. 13.53

Tak for svaret, men hvad gør jeg med afklippet. Det er vel år og dag om at formulde i komposten?
Ingeborg

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. juli 2019 kl. 13.54

Jeg glemt at nævne kværnen. Vil den kunne bruges og så på komposten i små mængder?
Ingeborg

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 19. juli 2019 kl. 20.59

Bambus vil være længe om at formulde, men da det jo er en græs, vil jeg ikke mene, at det vil skyde fra andet end dele med rødder.

Ligesom andre græsser er deres rodnet filtret tæt ved jordoverfladen. Det er den blok, man skal have skovlen under. En sav eller hakke kan være til hjælp.

Nyt svar til emnet »Bambus nedklipning.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Bambus nedklipning.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider