Forum

Klippe hækken kun en gang!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Katrine Hvass, 8. august 2019 kl. 17.20

Hejsa!

Jeg vil kun klippe hækken en gang i år. Det er en liguster iblandet en vækst, der vokser med lange lige grene øverst m/ små lyserøde blomster.

Hvis jeg klipper den i morgen, vil den så nå at vokse, så jeg skal klippe den igen inden vinter?

Hvornår vil i givet fald være et bedre tidspunkt?

Mange tak!

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 8. august 2019 kl. 17.37

Hej Katrine Hvass

Det er et udmærket tidspunkt nu - hækplanterne kan nå et "lukke sårene" efter klipning inden hviletilstanden indtræder i efteråret.
Der kan da måske nok komme nogle småskud, fordi sommervejret stadig er både lunt og fugtigt.
Men når du nu har besluttet kun at klippe én , du leve med, at hækkens top og sider måske bliver lidt "uldne" at se på.

Hvis du venter til oktober fx slipper du for at kigge på en hæk, der har "forsigtige" småskud - men ved at vente til da, giver du ikke hækken de bedste muligheder for at reparere , at du har været igang med hæksaksen.

Så hvis du vil give hækken de bedste muligheder, så start projekt hækklipning sådan som du har planlagt det: i morgen !

Venlig hilsen
Lone

2 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. august 2019 kl. 17.55

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katrine Hvass, 8. august 2019 kl. 18.07

Hej Igen

Tak for svar! Uha, 4 gange klipning er vist meget effektivt!

Det lyder næsten som om, at det måske ville være bedst, hvis jeg gjorde det i slutningen af august... hvis jeg vil undgå de "uldne" kanter;-)

Ville det være ok i forhold til uldne kanter og at "lukke sårene" at klippe sidst i august?

Takker.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. august 2019 kl. 18.30

God idé med kun én klipning - både arbejdsmæssigt og af hensyn til evt. aktive fuglereder.

5 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. august 2019 kl. 19.27

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 8. august 2019 kl. 20.24

Hvis du kun klipper hækken én gang årligt, får du en masse affald som skal samles sammen og måske køres til genbrugsen.
Ved flere studsninger skubbes det bare ind under hækken, hvor det bliver til muld.

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. august 2019 kl. 20.39

Hvad er der i veje med: kvasbunker i egen have, kompostere hækaffaldet?

Hvis jeg skal bruge hækaffaldet til kompost kører jeg hurtigt over hækken et par gange eller tre, hvor jeg blot studser i mindre bidder - sidste tur giver finish (jeg går ikke meget op i stramme linjer).

Har jeg travlt eller mangler jeg materiale til kvasbunker kører jeg igennem med én tur og får derfor længere og grovere materiale.

Bruger Makita Akku klipper og hvert 4-5 år reducerer jeg højden tilbage til under det tætte klippelag der dannes efterhånden og da bruger jeg en 230 V maskine.

Hækken er Naur

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. august 2019 kl. 20.41

PS

Har også en hæk, hvor jeg lader det afklippede ligge på stedet og kører det over med rotorklipperen. Der er nu - efter mange år - en dejlig blød sti a la skovbund :)

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. august 2019 kl. 0.09

Jeg studser også flere gange, det afhænger trods alt af vejret og tilvæksten. I år har jeg klippet ligusteren straks efter blomstring fordi jeg ikke gider de mange sorte bær, som kan trædes ind på tæpperne, og lige så slemt at fuglene klatter dem ud og helst på mit vasketøj. Det er da langt nemmere at studse en blød hæk, hvor affaldet kan komme på komposten. Iøvrigt vokser mine lærkehække ikke så meget i år.
Ingeborg

10 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. august 2019 kl. 8.30

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. august 2019 kl. 8.55

Vores naboer har på grund af skiftende lejere i huset slet ikke klippet hæk i flere år. Vi klipper troligt toppen, så langt vi nu kan nå over en hæk, der på nabosiden bliver bredere og bredere. I år er vi heldige og de nye lejere har klippet hækken. Det er nok 50 m ligusterhæk. Vi klipper også flere gange for tæthedens skyld, og lægger iøvrigt en presenning under, så affaldet kan lande der og nemt komme i trillebør og på komposten eller som dække langs den del af hækken, som ikke grænser mod græsplænen. Om foråret lægger jeg kompost langs hækken.
Underligt nok er min have meget frodig, selvom det kun er græsplænen som gødes. For første gang med organisk gødning i år, men kors, hvor det stinker i starten.
Ingeborg

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. august 2019 kl. 8.59

Jeg har en indre hæk af fjeldribes, som har tendens til meterlange skud, der forvilder sig, hvis jeg ikke klipper flere gange i løbet af året. Første gang allerede før den springer ud, så den ikke skal bruge kræfter på blade og grene, som jeg klipper af straks efter udspring og blomstring.
Tror at der er stor forskel på klipning af de forskellige hæktyper,
Ingeborg

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. august 2019 kl. 9.01

@kathrine Hvass
Jeg regner med at det er snebær du har i din ligusterhæk, og det er overhovedet ikke sjovt!
Ingeborg

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katrine Hvass, 9. august 2019 kl. 14.45

Hejsa,

tak for mange gode indlæg - lidt at tænke over;-)

Vidste ikke lige, at hækken blev tættere af at blive klippet oftere, men det lader til at være logisk!

Jo, har bl.a. også snebær i hækken. Er de specielt problematiske?

Den anden vækst - som jeg beskrev - har mindre lyserøde blomster og vokser i lige, lange formationer opad! Ved simpelthen ikke, hvad de hedder:-0

God dag til alle!

Nyt svar til emnet »Klippe hækken kun en gang!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Klippe hækken kun en gang!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider