Forum

Krukker og planter, der passer sig selv?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. august 2019 kl. 10.23

Lidt pynt til den nyanlagte terrasse må der til. Forslag til fødselsdagsgave i form af 2 store beplantede krukker ønskes. Planterne har nok ikke udsigt til “havefingre”. Hvad kan gro næsten af sig selv og uden indblanding?
Jeg er åben overfor næsten alt også forslag til jord eller selvvandingskrukker. Krukkerne skal være ret store.
Har formen en betydning for planternes trivsel?
Jeg kunne forestille mig at plante i spande med hul og leca i bunden og sætte dem ned i krukkerne omgivet af jord, men tvivler på at det er optimalt.
Alternativt kunne jeg bare plante lavendler.
Ingeborg

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 15. august 2019 kl. 20.26

Skt hans urt og husløg. De klarer det meste. Men dem har du jo.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. august 2019 kl. 22.14

Tak til Freya.
Selvom jeg har store Sct. Hansurt, står de i store krukker, hvor jeg ikke kan dele dem lige nu.
Jeg frygtede allerede at jeg fik forslag fra nogen om "plastikbuksbom" kugler :-).
Min søn har absolut ingen grønne fingre, men han kan jo få lavendler nu - og Sct. Hansurt næste forår.
Selvom de ikke kræver meget vand, så får store planter i krukker ikke ret meget vand når det regner. Problemet findes for mange andre krukkeplanter = at regnen triller af bladene og udenfor krukken.
Ingeborg

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 16. august 2019 kl. 22.38

Mynte og citronmelisse passer også sig selv. Lige som oregano.

Efeu :-) skvalderkål...

Plastikbuksbum ville jeg nu holde mig fra... de falmer med tiden ;-)

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 17. august 2019 kl. 0.14

Lobelia har jeg haft i krukker i år, og de gror som bare pokker. Men de skal vandes! Jeg købte nogle plastik krukker i Netto, der ligner antikke krukker.

Jeg købte så nogle Georginer, der skulle stå midt i, så noget forneden, og noget i højden- men sneglene (Vinbjerg) åd dem! :-((

Ellers har jeg spanske margeritter, de gror nu fint, og udover det hele- men de skal vandes. Glemmer man det- holder de op med at blomstre, men de kommer igen. Lobeliaerne vil derimod gå ud.

Og her på Nordfyn- har det og er det stadig tørt. Jeg vander cirka 100 liter ud, når der vandes. 10 kander med flydende gødning. Det tror jeg ikke, jeg har lyst til- næste år. Det er så MED mine potteplanter på sommerferie.

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Krukker og planter, der passer sig selv?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Krukker og planter, der passer sig selv?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider