Forum

Nedskære/save røn

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 21. august 2019 kl. 20.37

Jeg har nogle røn som er 5-6 meter høje. De deler sig i flere stammer ved roden. De er bare flere meter op fordi de har været kvalt af store rosenbuske. Min tanke er at skære dem ned og lade dem komme op og blive små træer. Men kan det lade sig gøre eller er det bedst at skære dem af så tæt på jorden som muligt og glemme tanken om at have røn lige på det sted?

Noget er, om stammerne er egnede til at bruges pæle og andre ting eller de skal direlte i brændestakken?

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. august 2019 kl. 21.24

Der bør altid være et billede til den slags spørgsmål!
Hvordan skal vi kunne forestille os, at det ser ud?
Røn kan beskæres, men måske skal du finde en i nærområdet, der kan vejlede dig.
Spørgsmålet er for bredt til, at jeg tør udtale mig yderligere.

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. august 2019 kl. 23.39

Hvad mener du med at de er flere meter op? Ja tak til billede. Jeg har fået vores røn skåret ned flere gange, fordi jeg ikke gider det griseri med de mange bær, der smatter ud over det hele. De skyder meterlange skud og alt for mange efter nedskæring.
Ingeborg

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 22. august 2019 kl. 0.06

Jeg mener de første 3-4 meter er der ingen grene kun den bare grå stamme.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. august 2019 kl. 14.46

Ja, undskyld jeg lagde ikke tryk på ordet “bare” da jeg læste dit indlæg. Mit rønnebær træ har stamme og krone. Det er vist den normale vækstform. Men træet har masser af uønskede rodskud. Det får dit måske også.
Ingeborg

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 22. august 2019 kl. 16.04

Billed

6 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. august 2019 kl. 17.36

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. august 2019 kl. 20.11

Det er 2.gang vi har fået kappet toppen af vores røn. Som jeg skrev, står den et uheldigt sted og sviner forfærdeligt med de nedfaldne bær, som vi ikke kan undgå at træde på. Sidste vinter fik vi atter skåret den ned, men den er utrolig viril, så vi må have brækket de store skud af snart.
Iøvrigt kan jeg ikke på billedet se om det er alm. Røn eller seljerøn, som opfører sig lidt anderledes.
Ingeborg

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 22. august 2019 kl. 20.21

Et nærbillede

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. august 2019 kl. 21.36

Det er en Selje røn, også kaldet Bornholmsk røn.
Den er meget forskellig fra almindelig røn, som har fjerlappede blade. Prøv at google begge slags.
www.sitas.dk/bornholmsk-roen.
Ingeborg

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 23. august 2019 kl. 13.16

Ja jeg må prøve om der står noget om nedskæring af dem. Til podning er de nok for store.

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. august 2019 kl. 13.34

Jeg forstår ikke helt hvad du vil med dine røn. De skal have stammer og ikke gro som buske med løv nede fra roden. Jeg har en række gamle seljerøn i min baghave og de er store træer efter 45 år.
Ingeborg

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 23. august 2019 kl. 13.50

Ok. Jeg synes ikke de er kønne med de lange bare skæve stammer. så derfor nogle buske. Men så må de helt væk.

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. august 2019 kl. 15.41

Det må være løsningen, hvis de står sådan at de skal pynte. Mine står i en lille bræmme meget bag i haven, og vores grund er 1500 m2. Vores er plantet mellem birk og hassel for at give læ på toppen af en motorvejsskrænt. Jeg er nu også glad for den skygge de giver til mine mange rhododendron.
Ingeborg

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 23. august 2019 kl. 16.26

Ja, de står ud mod gårdspladsen overfor huset. Så synlige hele tiden. De gror også op i blommetræerne.

Nyt svar til emnet »Nedskære/save røn«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Nedskære/save røn

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider