Forum

Hibiscus / Syrisk Rose træ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christian Boutrup, 5. oktober 2019 kl. 9.20

Hejsa

Vi købte for ca 4 år siden et hibiscus Træ, med en flot fyldig krone og lyserøde små blomster.

Vi har dog aldrig kunne få rigtig “gang” i træet årene efter. Hvor der kun er meget lidt blade på samt blomster. Bladene bliver hurtig gule.

Har I nogle råd til hvordan vi kan få gang i træet, så kronen vokser sig fyldig igen?

(Træet står i læ, med god sol. Jorden blevet løsnet godt og vandet igennem ved plantning)

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. oktober 2019 kl. 10.41

Den ser da ellers flot ud , du har ikke sorten da det vil hjælpe , Syrisk rose er en langsom starter og de sidste år har ikke været godt for dem vejrmærsigt , jeg ville når bladene er faldet af busken klippe den godt ned , giv gødning til foråret og vand kun når det er tørke................og det er ikke et træ men en busk som ikke naturligt danner krone,

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 5. oktober 2019 kl. 11.24

Da det er podet på en stamme,kan det være, at grundstammen ikke kan føde den store top nok. Mine buske på egen rod trives overvældende uden gødning og vand i fuld sol.
Anne Marie

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Boutrup, 5. oktober 2019 kl. 12.31

Der er en del visne grene i kronen, så det jan være jeg skal prøve at klippe den ind i starten af foråret. Hvilken gødning skal bruge her? Eller er det nok med den gødning som græsset får?

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. oktober 2019 kl. 13.04

Kompost og dyregødning er godt, da det også efterlader humus i jorden og gør den levende.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. oktober 2019 kl. 16.19

Anne Marie , hvorfor antager du at den er podet på en eller anden grundstamme , alle syrisk rose vokser fortrinligt på egen rod , jeg har lavet masser af stiklinger og de vokser hurtigt til .

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 5. oktober 2019 kl. 21.29

Hvis du kigger på billedet,kan man ane at alle grene kommer ud fra samme punkt, altså på stamme. Hustes tagrende ser ud til at være i samme højde som kronen. I teksten står også Hibiscus TRÆ.Jeg læste bare teksten.
Anne Marie

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. oktober 2019 kl. 23.24

Det er et nyt noget kunstigt produkt , mange podet hibiscus syriacus på en højstamme ca 1,5 m over jorden som man kaldet et hibiscus træ , men det er ikke et træ og det har meget svært ved at gro her i DK .

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Boutrup, 6. oktober 2019 kl. 6.57

Okay tak for jeres svar. Lidt ærgerligt at vi fik træet anbefalet ved en gartner som værende hårdfør.. jeg må klippe det ned og se om der kan komme gang i kronen igen ellers finde et andet alternativ til “træet”

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. oktober 2019 kl. 10.15

Jeg har klippet det her fra Leon Lindholm"s hjemmeside Leon er nok den her i landet som ved mest om syrisk rose

Hibiscus nu også som træer i 2015

I 2015 er der kommet HS til salg i Holland som træer. Kraftigt voksende med kraftig, årlig, opret, tilvækst på mellem 50 og 70 cm, om de kommer til at kunne klare sig i det danske klima er usikkert, men et helt nyt produkt er på vej.

Træerne HS bærer navnet "Klein" = (Purple Pillar podet på høje grundstammer). Podestedet er ca. 1½ m. over jorden og den samlede højde er ca. 3,2 m.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 8. oktober 2019 kl. 9.58

hvor stor var den ved anskaffelsen? hvis den ikke er vokset meget må den have været stor fra starten. Så er den nok gravet op med klump. Har den ikke været ordentligt forberedt på at blive gravet op og flyttet så står den i stampe i mange år. Og i det hele taget er Hibiscus ikke glad for at blive gravet op og flyttet.
Jeg vil anbefale en tilbageklipning på ca 50-60 cm som den ser ud nu. Også se om der er kommet et passende rod/top forhold til næste vækstsæson.

Nyt svar til emnet »Hibiscus / Syrisk Rose træ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hibiscus / Syrisk Rose træ

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider