Forum

Agapanthus blive i krukken og frostfrit?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. oktober 2019 kl. 10.59

Hej
Som så mange andre har jeg ladt mig bedåre af de smukke skærmliljer. Kan jeg lade dem blive i krukken til frostfri overvintring i garagen eller skal knoldene/løgene tages op og tørres for at overvintre frostfrit?
Ingeborg

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. oktober 2019 kl. 11.55

Vi lader dem stå i krukken/baljen fra år til år.
Vi opbevarer dem i drivhus med fiberdug over.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. oktober 2019 kl. 13.23

tak for svaret Lars
Så vil jeg sætte dem i vores normalt frostfrie garage sammen med en opstammet heliotrop. Ved ekstreme frostgrader plejer jeg at lægge et tæppe over.
Ingeborg

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. oktober 2019 kl. 19.02

@ Søren Duun
Tak for et lærerigt link
Ingeborg

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. oktober 2019 kl. 17.03

Skal Agapanthus gødes inden vinter?

I de ellers gode artikler om vinteropbevaring af Agapanthus, står der ikke noget om, at Agapanthus skal gødes. Jeg har lige hørt, at de skal gødes i efteråret, for at de sætter blomster til næste sommer. Jeg har hidtil ikke været så heldig med overvintring. I drivhuset rådner de, i garagen var der nok for koldt sidste vinter, så nu prøver jeg at have dem inde, da jeg har store vinduer. Jeg påtænker så at flytte dem ud i drivhuset til marts–april, når der bliver varmere.

Med venlig hilsen
Gitte Sell, november 2013

SVAR

Alle løgplanter danner deres blomster på grundlag af oplagsnæringen i løget. Derfor har de ikke behov for gødskning om vinteren. Det har de derimod i perioden mellem afslutningen af blomstringen og nedvisningen af bladene. Regn med, at den 1. september er sidste gang, planten skal gødes om efteråret.

Med venlig hilsen
Sten Porse
Pensioneret faglærer, myrica.dk

Nyt svar til emnet »Agapanthus blive i krukken og frostfrit?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Agapanthus blive i krukken og frostfrit?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider