Forum

Kamæleon busk, vildvin, mm?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Janni Bruun, 10. oktober 2019 kl. 14.31

Hej alle

Min kæreste og jeg forholdsvis nye husejere og har nu forsøgt at Google os frem til et svar men synes ikke helt jeg kan finde hvad vi søger.

Vi er ved at genopbygge vores have fra bunden af, og vi er nu kommet frem til at vi vil lave et stort espalie af rionet over mod vores nabo, der står i forvejen en halv mur, som vi også forsøger at pynte ved at lave dette.
Vi kan dog ikke finde ud af hvad vi skal plante op af dette rionet.
Vi har haft rigtig mange ting i tankerne, og nu vil vi høre jer kloge folk hvad I kan forslå os. Det er i fuld sol.

Vi kunne godt tænke os at:

1: det er noget der vokser lidt hurtigt op
2: at det er smukt/farverigt at se på
3: at det ikke skal vokse op fra bunden hvert forår, så gerne noget stedsegrøn. Men ikke et krav det er stedsegrønt.

Vi har overvejet, noget vildvin, kamæleon busk, eller måske at kombinere to ting der ville vokse fint sammen. Men hvad ?

Hilsen Janni og Carsten

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. oktober 2019 kl. 18.35

Kamæleon busk er i virkeligheden en kiwiplante, dvs at det er en han klon, men de kan vist ikke bestøve hinanden.

Jeg syntes at det er svært at vælge iblandt alle disse spændende klatreplanter, der findes og vil derfor foreslår jer at kigge i de mange bøger, der findes

www.havenyt.dk/artikler/inspiration/boeger/816.html

Ellers prøv at Google havenyt og klatreplante,. Så får i masser af dyrknings vejledning og inspiration.. HELD OG LYKKE

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janni Bruun, 11. oktober 2019 kl. 20.52

Tak for dit svar Søren, det vil vi prøve.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. oktober 2019 kl. 23.00

Bredbladet efeu ville være en god ide. Mine naboer har det som en slags hæk, som de klipper, når den bliver alt for bred. For at bryde lidt i det flotte, blanke grønne er der et par blåregn og kaprifolier iblandet.
Ingeborg...... tager lige et billede i morgen.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. oktober 2019 kl. 23.00

Bredbladet efeu ville være en god ide. Mine naboer har det som en slags hæk, som de klipper, når den bliver alt for bred. For at bryde lidt i det flotte, blanke grønne er der et par blåregn og kaprifolier iblandet.
Ingeborg...... tager lige et billede i morgen.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janni Bruun, 12. oktober 2019 kl. 12.59

Hej Ingeborg

Det havde vi nemlig også snakket om, men jeg troede måske efeu var for aggressiv til at lade andet gro sammen med.
For så var planen en små blomstret klematis sammen med efeu.
Eller en vildvin og klematis. For at give noget farve i foråret. Kan man det tror du ? Altså klematis ?

Vi vil nemlig gerne have noget der er lidt blomst i, men som også kan klippes helst med hæk klipper.

Derfor har klatre hortensia også været på tale.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. oktober 2019 kl. 14.56

Som lovet har jeg i dag taget et billede af genboens rionet-hæk ud mod vejen, hvor der ikke er noget fortov i den side af vejen, men kun en smal strimmel jord, som efeuen også har overtaget.
På det ene billede ses blåregnen og andre steder er der kaprifolier.
Det er kun 3, måske 4 år siden år siden rionethegnet blev sat op.
Før var der et 35 år gammelt raftehegn også begroet med de nævnte planter, men da raftehegnet rådnede op, måtte det hele skæres ned. Jeg tør ikke sige om efeuen hurtigt tog så godt fat, fordi det stadigvæk havde rødderne.
Ingeborg

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. oktober 2019 kl. 14.57

og blåregnen midt i efeuen

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. oktober 2019 kl. 15.01

Jeg kan i min egen blog læse at det var i 2016 genboen og jeg gik i krig med efeuen. Jeg vill fjerne det helt og han ville have det til at gro igen :-).
strikingeshave.blogspot.com/2016/09/efeu-elsket-og-forbandet.html
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Kamæleon busk, vildvin, mm?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Kamæleon busk, vildvin, mm?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider