Forum

Tid til at lægge blomsterløg i spande.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. november 2019 kl. 10.09

Jeg har haft tulipaner i rigtig mange bede- til glæde for mosegrise, råvildt og andre interesserede. De senere år har jeg derfor lagt mine blomsterløg i sorte plastikspande og sat spandene i klynger tæt ved terrassen til fuld nydelse i den korte blomstringstid. Jeg har lagt løg med forskellig blomstringstid, men de meget varme forårsmåneder har forkortet blomstringstiden.
Fordelen ved at lægge løgene i spande er at jeg flytter de afblomstrede spande til et sted i haven, hvor de kan stå og visne ned. I denne regnfulde sommer har jeg i perioder beskyttet spandene mod alt for meget vand, som ville få løgene til at rådne.
Nu har jeg lige købt en større portion af min foretrukne tulipan, Angelique og de skal lægges i spande snart.
Jorden i mine spande med huller i bunden består af: nederst et lag leca, derefter god muld, et tykt lag sand, hvori løgene lægges og øverst jord fra plantesæk, blandet med en smule kompost.
Spandene overvintrer et beskyttet sted, hvor jeg lægger et tykt lag blade ovenpå.
Det fungerer fint for mig.
Ingeborg

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. november 2019 kl. 10.15

Angelique tulipanen stiftede jeg bekendtskab med engang i 1980, da jeg brugte den i en fotoreportage med håndarbejde. Det har vist sig at det er en meget livskraftig sort, for enkelte af dem er livsdygtige endnu.
Tulipanen ligner en rose og blomstrer længe.
Ingeborg

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 1. november 2019 kl. 10.17

Hej Ingeborg Hansen

Jeg fatter ikke, at du orker at pusle om alle de krukker ;-)

Jeg lader så vist muligt planterne gro i den almindelige havejord. Jeg har selvfølgelig stadig lidt planter på min overdækkede altan og i min udestue i kolonihaven. Men jeg begrænser antallet. Det er for tungt og besværligt at bakse med krukker, synes jeg.

M.v.h.

Doris Møller

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. november 2019 kl. 10.41

@Doris Møller
Der er nu ikke ret meget pusleri ved de sorte spande, vores sækkevogn klarer det for mig. Alle blivende frostsikre krukker har jeg allerede reduceret ret kraftigt og de fleste er beplantede med ting, som kommer igen år efter år. Ingen sommerblomster i krukkerne. Derfor er løg i spande et godt alternativ. Vi har jo også en meget stor varieret have med plads til “gemmesteder”. Det er klart at man skal have disse muligheder.
Ingeborg

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. november 2019 kl. 11.03

Jeg ville da også hellere lægge mine løg i bedene, men efter at have brugt mange penge og tid på at bestille løg, blev jeg fælt skuffet, da mosegrise havde gjort kål på løgene i løbet af et år.
Ingeborg

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Bilde, 5. november 2019 kl. 23.38

Det er meget smukke billeder, der inspirerer til at få lagt nogle vårblomstrende løg.

Måske man skulle prøve den Angelique efter din rosende omtale.
Jeg har ellers flest tidligblomstrende botaniske tulipaner, der ikke er helt så imponerende i størrelse.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. november 2019 kl. 9.22

www.tivoli.dk/da/om/presse/pressemeddelelser/2019/tivoli+afsloerer+naeste+aars+nye+farverige+tulipaner

Læste lige at Angelique er en af Tivolis løgplanter næste forår.
Så helt ved siden af er den ikke!
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Tid til at lægge blomsterløg i spande.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Tid til at lægge blomsterløg i spande.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider