Forum

Forspiring

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 17. november 2019 kl. 20.24

Forårs- og sommerblomster må gerne være kraftige og komme tidligt.
De kan forspires og kan det allerede nu med vækstlys.
Problemet for mit vedkommende er, at jeg kan forspirer dem indenfor i mindre antal. Derefter skal de plantes ud i drivhuset.
Drivhuset er frostfrit men ikke opvarmet.
Derfor:
Forspirer jeg f.eks. tagetes nu og sætter dem ud i drivhuset om en måneds tid eller to, når de har fået blivende blade, så oplever de de februar og marts der vil være en lang periode hvor der er temperaturer lige over frysepunktet inden temperaturen igen stiger.
Vil planterne "stå af" fordi de registrerer den lange kuldeperiode som en vintersæson?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. november 2019 kl. 23.19

Hvordan kan et uopvarmet drivhus være frostfrit , i alm. hobbydrivhuse bliver det koldere (frost) end ude temperaturen , et godt eksemple var i torsdag 14 november , det var klart og ingen vind , da solen gik ned faldt temperaturen hurtigt og da ude temperaturen nåede ned på plus 2.5 C var der i begge mine drivhuse minus 0.5 C og is på glassene i taget , så begyndte det at blæse lidt op og så udlignede temperaturen sig ,
Hvis man ikke tilfører varme til hobby drivhuse så er de en frost dødfælde for sarte planter.................

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 18. november 2019 kl. 15.37

@Svend. Det er en halvtagsdrivhus, som står op af en mur. Det er isoleret med 2 lag bobleplast og det står på terrænbatts. Det er sket, at jeg har lånt en olieradiator nogle dage. Men det er flere år siden.
Hvis ellers drivhuset er fyldt med potter (med jord ;) og andet der kan lagre varmen, går det. Problemet med kulde er gråvejr og/eller blæst i mange dage ( selvfølgelig også hård frost).
Men de sidste tre år er det gået uden tilskudsvarme.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. november 2019 kl. 17.39

Undskyld at jeg blander mig, men det harmonerer i mine øjne ikke rigtigt med at der bruges kunstig varme for at man får ...eller måske ikke får... blomster eller andet grønt nogle uger før det vil være naturligt for årstiden. Klimavenlig?
Ingeborg

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 18. november 2019 kl. 18.31

@Ingeborg
;)
Selvfølgelig gør det ikke det.
Jeg syntes også, at kommercielt fremstillede forårs- og sommerblomster i bl.a. supermarkeder skal forbydes af hensyn til miljøbelastningen under produktionen.
Plastik overdækninger hos økologiske gartnere og landmænd bør også forbydes p.gr.a. co2 belastningen ved produktion og bortskaffelse (og mikroplastik i kroppen på forbrugerne).
Sådan er der så meget ...
Når jeg for nogle år siden lånte en olieradiator for holde drivhuset i plus grader har jeg såmænd ikke så dårlig samvittighed. I et balanceret regnskab vil den anvendelse jeg har haft sikkert falde ud til co2 regnskabets fordel når jeg ikke i mange år har købt industrielt fremstillede forårs- og sommerblomster.

... Men jeg venter på noget vedvarende energi i min baghave. Der er udviklet - og udvikles - vindmøller til alm. matrikler.
Kønne er de ikke og endnu støjer de en del, mener jeg, så jeg venter ... og måske kommer solceller inden.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. november 2019 kl. 18.55

Ja, nu kan jeg jo sagtens spille hellig, når jeg ikke har nogen køkkenhave, som skal overdækkes med plastiknet. Dog ved jeg ikke om de fremstilles af genbrugsplast - ligesom de sorte spande.
Vi var ude at køre en mørk aften - og jeg gjorde mig da mine tanker om det lysskær, der svæver over større byer og som kan ses på lang afstand. Allerede for 30 år siden sagde jeg en gang for sjov til min mand: En gang med tiden vil det blive sådan at hovedvejene bliver rullende veje, som man kun skal placere køretøjet på. Jeg lever nok ikke så længe at jeg oplever det, men det er jo tæt på at strømmen af blikkarosser er i en lind strøm.

Ingeborg

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 18. november 2019 kl. 22.05

@Ingeborg. Det hjælper ikke meget de økologiske landmænd anvender genbrugsplast i.f.t. mikroplast. Og iøvrigt heller ikke i forbindelse med co2 udledning.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 19. november 2019 kl. 9.27

@Ingeborg.
Iøvrigt har jeg ikke nogen egentlig køkkenhave mere.
Jeg droppede den efter tørken sidste år.
Det er for dyrt i vandafledningsafgift, at dyrke egne grøntsager.
Men en frodig køkkenhave skal der vandes for opnå en rimelig kvalitet. Det er det ene problem og det andet er at grøntsager skal skylles og der faktisk går ganske meget vand til dette formål.
Jeg kunne så købe 10 1m3 plastiktanke og opbevare regnvand og skyllevand i hvilket hverken hjælper på co2, forurenings eller husholdningsregnskabet ;)

Nyt svar til emnet »Forspiring«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Forspiring

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider