Forum

Saxifraga Peter Pan

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 22. november 2019 kl. 23.47

Hej.
Jeg skal bruge et støre antal Saxifraga Peter Pan og vil høre, om nogen har erfaring med at udvikle dem fra frø.
Isæt hvor lang udviklingstid de har fra såning.
- Hvilken størrelse de har opnået.
- Ved hvilken temperatur de spire.
- Om de blomstre første år.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. november 2019 kl. 18.33

Prøv at kigge i Politikens bog om planteforædling
Jeg tror at de fleste blot deler dem og evt lader dem så selv selv.. Var det med henblik på at lave nye sorter?

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. november 2019 kl. 18.46

Hvis du vil bevare sorten 100 procent så skal den stiklingeformeres. Formering: Alle de flerårige arter kan formeres ved deling eller stikning; især er det let ved de arter, som danner siderosetter, der kan udplantes i bænk eller på beskyttet bed sent på somme­ren. Stiklinger skæres og stikkes om efteråret i fugtig, men veldrænet jord i bænk eller koldhus. Nogle arter sætter villigt frø og kan endda formere sig ved selvsåning, mens andre kun sjældent sætter frø og må formeres vegetativt. Frøet udsås i bænk eller potte om foråret; småplanterne kan i reglen prikles sidst på sommeren og udplantes det følgende år. Det er ikke sikkert at sorten Peter Pan sætter nævneværdig med frø og gøre den det vil de falde forskelligt ud.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 24. november 2019 kl. 21.35

@Søren
Tak for svaret.
Det er Peter Pan jeg har taget masser(!!) af frø af og har brug for masser af planter af.
Tænkte nok, at det var en lidt lang proces at få planter ud af frø formeringen.
Men jeg vil prøve at så 100. Forhåbentlig sætter de en lille blomst til efteråret (selvom de normalt blomstre om foråret).
Og ellers venter jeg til 2021 med at se hvordan det er gået med farverne.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 25. november 2019 kl. 11.11

Den kan vist nok kun formeres ved stiklinger , da den ikke kan sætte spiredygtige frø , det antyder navnet Peter Pan.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. november 2019 kl. 13.40

Jeg må give Svend ret for hvis jeg googler saxifraga Peter Pan kan jeg læse at der er tale om en hybrid, hvilket betyder at ved en evt frøformering, vil de nye planter falde forskellige ud, så du er nok nd til at stikling formere dem, hvis du vil bevare sorten

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 25. november 2019 kl. 20.42

@svend og Søren.
Det er rigtig. Så det må jeg bare ofre for at få tilstrækkelig mange ens.

Nyt svar til emnet »Saxifraga Peter Pan«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Saxifraga Peter Pan

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider