Forum

Japanlygter – spiselige bær?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Io Kofod, 21. januar 2020 kl. 9.59

Jeg har i nogle år haft japanlygter i haven, de har bredt sig og trives fint i min lerholdige jord.
Jeg har nu observeret at der inden i lygterne er nogle små orange bær. Kan man trygt spise dem, eller er de giftige?
De ligner faktisk dem, jeg for har fået serveret under navnet kærlighedsfrugter.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. januar 2020 kl. 10.19

Den tilhører natskyggefamilien og det gælder vist som for mange andre i den slægt, at bærene er giftige umodne men spiselige modne.
Det, sammenholdt med at der ikke er tradition for at spise dem gør at jeg ville lade være.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 21. januar 2020 kl. 11.52

Hej Io Kofod

Der ligger en artikel fra Annemette Olesen i Havenyt's arkiv.

Den fjerner noget af usikkerheden om de fire med nogenlunde samme vækst og frøsætning men med temmelig forskellige egenskaber (spiselige / ikke spiselige / lægeplanter).

Så skriv "De fire opblæste" i søgefeltet øverst på denne side - og hyg dig med en kop kaffe, mens du læser ;-)

Venlig hilsen
Lone

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 21. januar 2020 kl. 15.12

Planten indeholder i bladene og de modne frugter irriterende stoffer. Plantens giftighed er ikke helt klarlagt.

Indtagelse kan give mavebesvær. Det samme er gældende for Asiatisk Jødekirsebær Physalis alkekengi var. franchetii

Så lad dem være, du kan spise så meget andet.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. januar 2020 kl. 17.20

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. januar 2020 kl. 17.33

Her er artiklen som Lone henviser til.

www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/blomster/1023.html

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Io Kofod, 21. januar 2020 kl. 17.37

Mange tak for jeres svar. Jeg vil nøjes med fremover at glæde mig over lygter og bær.
Jeg har forsøgsvist prøvespist et enkelt bær, det var ret syrligt, så jeg lader det blive ved det ene.

Nyt svar til emnet »Japanlygter – spiselige bær?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Japanlygter – spiselige bær?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider