Forum

Hjortaksolie

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 21. januar 2020 kl. 18.05

Er der nogen som ved, hvad hjortetaksolie hedder på Svensk og på Tysk (jeg kan godt selv bruge en google translate ;)

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. januar 2020 kl. 18.29

Tysk: Hirschhornöl eller hirschhornoel
Ingeborg

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 21. januar 2020 kl. 18.32

Tak :)

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 28. januar 2020 kl. 10.11

Er der nogen som ved hvorfor der ikke længere sælges hjortetaksolie ?
Kun fortyndede udgaver er i handelen, så vidt jeg kan se, og det resultere i en pris pr. ml som en 30 års single malt whisky (eller mere!).

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. januar 2020 kl. 23.26

Du kan godt få hjortetaksolier mange steder, men hvordan at kvaliteten på de forskellige er ved jeg ikke.
danishagroshoppen.dk/hus%C2%A0og%C2%A0have/hus-og-have/mere-til-hus-og-have/hjortetakolie-p%C3%A5-spray-400-ml?gclid=CjwKCAiA98TxBRBtEiwAVRLqu4yMT_Ey7P9af5F5pnjHjZIvzT53uG3I7njXUmh0M1Z94dsazy-1_BoCL8UQAvD_BwE
Jeg kunne godt forestille mig at der med tiden er blevet slækket på kvaliteten som man bl. a også kender det fra trætjære. Men mon ikke man kunne lave olien selv? Bare ved hjælp af kohorn..

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 30. januar 2020 kl. 11.15

@Søren.
Jeg stødte engang på en hjemmeside, der fortalte om hvordan man selv kunne lave hjortetaksolie.
Kan desværre ikke finde den længere.
Under alle omstændigheder husker jeg, at jeg dengang tænkte på naboer (og til dels mig selv).
Det var noget med at ligge ben og hjortetakker i en tønde og varme den kraftigt op og vædske som dryppede af, ville så være olien.
Som sagt kan jeg ikke længere finde siden. Men tænker at det må lugte rigtig fælt i hele nabolaget og kommunens miljø myndighed måske vil stå der i løbet af kort tid ;)

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. januar 2020 kl. 12.40

Der findes en hjemmeside, der hedder "lav det selv" men her kunne jeg ikke finde noget. Jeg tror at de har fjernet en hel del, som ikke var brugbart. Eller ligefrem ulovlig.

Angående hjortetaksolier, så hedder det hjort horns olja på svensk og jeg faldt lige over denne tekst, hvor det fremgår at det med stor sandsynlighed ikke fås i Sverige mere.

Sv: Hjort horns olja??

Jag har hört att de e förbjudet i Sverige, men de finns i Danmark, vet inte var men, de e en i mitt stall som har det. Om jag får säga min mening, del LUKTAR ÄKLIGT!

Men hvad skal du bruge det til?

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. januar 2020 kl. 14.08

Det lader også til at være noget skrap noget når jeg læser dette advarsel. Men jeg har hellere aldrig nærstuderet det, da jeg aldrig har skulle bruge det til noget.
Jeg har bare troet at det var harmløs, men lugtede forfærdeligt.
Ved ikke om det der i denne spray fra P Lindeberg er nogle additiver, der gøre den ekstra giftig eller om hjortetaksolier bare er giftig i sig selv.
I Danmark kan man godt købe det som et afskræknikgs middel og dette bruges til bl. a grise, men også i mod vildtets, der har det med at gnave i juletræer. Her kan man bare bruge blodmel.

Du är här Hjorthornsolja
Hjorthornsolja
Hjorthornsolja
Pr. st.kr 210,00
(kr 168,00)
Art. nr. 9052073

Hjorthornsolja - från Porcivet, 400 ml. En spray med många användningsområden bla mot kannibalism hos grisar och fjäderfä. Kan användas på djur för att avvisa broms, flugor och andra bitande insekter. Den starka lukten minskar lusten till att bita/sticka.

MILJÖ & SÄKERHET
Du kan ladda ned säkerhetsdatabladet här
Innehåller faropiktogram

Signalord: Varning
Innehåller faroangivelser
H229: Tryckbehållare: Kan sprängas vid uppvärmning; H302: Skadligt vid förtäring; H315: Irriterar huden; H317: Kan orsaka allergisk hudreaktion; H335: Kan orsaka irritation i luftvägarna; H336: Kan göra att man blir dåsig eller omtöcknad.
Innehåller skyddsangivelser
P102: Förvaras oåtkomligt för barn; P210: Får inte utsättas för värme, heta ytor, gnistor, öppen låga eller andra antändningskällor. Rökning förbjuden; P251: Får inte punkteras eller brännas, gäller även tömd behållare; P403: Förvaras på väl ventilerad plats; P410 + P412: Skyddas från solljus. Får inte utsättas för temperaturer över 50 °C/122 °F; P501: Enligt gällande bestämmelser ska innehållet / behållaren lämnas till en återvinningsanläggning.

Riskbestämmande komponenter för etikettering: bone-oil, propan-2-ol
34 viktprocent av innehållet är brandfarligt.

Produkten omfattas av reglerna om farligt gods enligt ADR, IATA och IMDG, och har UN-nr 1950.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 30. januar 2020 kl. 18.11

@Søren
Jeg har brug for det mod rådyr.
Da jeg havde køkkenhave, åd de simpelthen al kål (ikke "blomsterne" på rosenkålen), pastinakker, havrerod og hvad der ellers var fremme om vinteren bortset fra porre.

Og de æder aller mine tulipaner!!

For flere år siden købte jeg nogle flasker og har haft god gavn af dem. Men er nu løbet tør.
Tidligere da det var vinter og der lå sne, fik de lov til at sove i haven. Men sgu ikke når det er 5- 10 grader varmt og der ikke ligger et snefnug.
Hjortetaksolie er 100% effektivt. Havde det i en sprøjte og gav hver eneste tulipan som dukkede frem et strint som holdt sig lige til tulipanerne var så store, at de blev uinteressante!
Og i køkkenhaven regulerede det hvad de måtte æde og hvad vi selv ville spise.

Jeg ser nu ikke af ovenstående, at det ligefrem er farligt. Men skal som så meget andet behandles som et produkt, der hverken er beregnet til middagsbordet eller smøre sig ind i ;)
(Men der er måske nogen unge mennesker som har fundet, at de kan blive "høje" hvis de sniffer det. Hvem ved hvorfor det er blevet forbudt ufortyndet).

9 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 2. februar 2020 kl. 8.57

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 2. februar 2020 kl. 9.02

@F. Christensen.
Det er lige det. Jeg kan jo godt tænde for tønden og forlade matriklen og lade det stå og koge.
Men der er også nogle naboer i kvarteret ... ;)

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 2. februar 2020 kl. 10.00

Så vidt jeg har forstået laves det på lignede måde som man laver tjære. Altså en tør opvarming. På en amerikansk side har jeg set en metode hvor de kommer knogler og horn i en stor lukket dåse sætter den ind i et bål. Så skulle olien samle sig i bunden.
Hvis det var mig, ville jeg nok prøve at bygge noget ala. en retort ved at sætte et rør på en stor gryde med metallåg og så lede gasserne over i en kold opsamlingsbeholder.

Der kan meget vel dannes giftige dampe så det skal helt ubetinget gøres udendørs.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 2. februar 2020 kl. 10.10

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. maj 2023 kl. 21.03

Slettet af administrator 24. maj 2023 kl. 20.36.

Nyt svar til emnet »Hjortaksolie«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hjortaksolie

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider