Skrevet af: Børge Ditzel, 29. februar 2020 kl. 10.41
Jeg er blevet fascineret af denne plante, men har ingen endnu. Er der blandt medlemmerne nogen (på Sjælland), der har så mange, at de kan tåle at blive tyndet ud? Andre arter af Yucca til plantning i haven har også interesse.
Venlig hilsen
nyt medlem
Børge Ditzel
boerge.ditzel@gmail.com
tlf. 6089 8107
Skrevet af: Søren Duun, 29. februar 2020 kl. 11.41
Jeg ved ikke om du også har adgang til Facebook for her er også mange grupper, der bytter og sælger planter. Hvis ikke at der dukker en venlig sjæl op et sted. Ellers kan man få Yucca palmen på mange planteskoler, men den er bare pokkers dyr...
Hvor på Sjælland holder du til?
Skrevet af: Søren Duun, 29. februar 2020 kl. 13.47
Jeg kan se at du bor i Køge, så vi er næsten naboer. Mange af os der skriver herinde bor spredt rundt omkring i Danmark så hvis du skulle finde en plante et sted er jeg bange for at du skal køre lang efter den. Der er også den mulighed at få den sendt, men det koster næsten lige så meget som at købe den hos Thyme planteskole.
Hvis jeg støder på en, der er ved at tynde ud i dem her i nabolaget skal jeg nok tænke på dig og smutte forbi med den.
Skrevet af: Børge Ditzel, 29. februar 2020 kl. 15.36
Som Søren så rigtigt skriver, så bor jeg i Køge. Jeg er ikke stødt på planteskoler på Sjælland, der har dem. De ser alle ud til at ligge i Jylland.
Skrevet af: Mette Lund, 1. marts 2020 kl. 20.57
Jeg har før prøvet at dele mine yucca, det går ikke godt. Den skyder ellers op flere steder i min have. Jeg tror, at det er fordi den har pælerod og lige meget hvor dybt jeg graver, lykkes det mig ikke at få hele roden med. Desværre!
Skrevet af: Søren Duun, 1. marts 2020 kl. 21.10
De er meget vanskelig at flytte, men jeg har en som laver en stamme og bliver til et lille træ, om mange år og det var nærmest en stikling med nogle få rødder på, men den kom alligevel.
Skrevet af: Svend Høst, 1. marts 2020 kl. 23.17
Jeg har Yucca baccata og Yucca angustissima på friland , det er ikke planter jeg vil anbefale ,de er temmelige kedelige , det var nogle frø jeg fik som en bonus pakke fra Mats som har en kaktus og sukkulent frø handel i skåne "succeed" hvor jeg har købt mange frø .........................
Skrevet af: Børge Ditzel, 2. marts 2020 kl. 8.24
Jeg købte engang for mange år siden en pakke i Netto med nogle små rodstykker. Jeg tror, det her er den eneste, der har fået fodfæste. Er der nogen, der kan fortælle mig om det kunne være en yucca? Den er stedsegrøn.
Skrevet af: Søren Duun, 2. marts 2020 kl. 11.26
Hej Børge.
Det kunne det godt tyde på. Der findes mindst 3 forskellige af dem herhjemme, har jeg set, uden at jeg kan navnene på dem og hvor en af dem er en lille en. En mellemstor og så den jeg kalder den der danner en stamme. Den sidste er meget stor i bladene og blomsten og danner også sideskud.. Man først efter blomstringen.
Skrevet af: Søren Duun, 2. marts 2020 kl. 15.24
Jeg har indlagt et billede her i tråden af de to jeg har i haven og som har nogle år på bagen og de er desuden blevet flyttet en gang imens vi har boet her. De stammer fra da vi var i Bulgarien for ca 10 år siden og er sideskud af en moder plante, der gik i blomst og senere kvitterede med 4 nye skud. Selve stammen er ca 10 cm i diameter..
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.