Forum

Beskære thuja

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Uffe Steenberg, 2. marts 2020 kl. 16.09

Hej.. Jeg har overtaget en have med en række høje thuja-træer. De er vel op mod 6 meter høje, men har bredt sig lidt for meget ud i over sti og jeg tænkte at trimme dem lidt ind og samtidig fjerne de nederste grene den første godt halve meter, så jeg bedre kan rydde under træerne.. der gror en masse planter, bla. efeu, der skader thujaerne. Samtidig vil jeg gerne kappe den øverste meter af thujaernes toppe, så naboen får lidt mere sol på deres terrasse. Vil alt dette være OK eller er det får hård en omgang? Tænker ikke at thujaer er så gode til at vokse til med grønt, hvis jeg fx klipper dem for meget ind. Vil nødig have alt for mange bare huller, der ikke lukker til igen...

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Uffe Steenberg, 2. marts 2020 kl. 16.10

Billede..

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. marts 2020 kl. 16.56

Som jeg ser det vil det være synd og skam dels at skære thujaerne ind i siden og i toppen, da resultatet vil blive ringe. Især hvis du tager en ordentlig bid på en gang.
Det er rigtig nok at man bruger thujaer som hæk, men hvis man skal gå så voldsom til værks som du vil bliver resultatet sjældent godt og det skal gøres imens thujaerne er unge og så skal det holdes fremover. Tager man for meget af sine thujaer på en gang er de længe om at bryde igen. Det ved jeg er erfaring og jeg klipper kun min egen hæk hver 2 til 3 år.

Du kan godt klippe det hele som hæk og tage lidt af toppen på thujaerne, men jeg ville gøre det med forsigtighed og senere vil jeg nok skove det hele, dvs at fjerne det og sætte noget nyt. Der er selvfølgelig flere muligheder og for mig er det nemmere at rådgive når jeg ser det i virkeligheden.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. marts 2020 kl. 11.52

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Beskære thuja«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Beskære thuja

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider