Forum

Liguster plantet i efteråret 2019

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Meral G, 16. marts 2020 kl. 15.44

Hej

Da vi plantede hæk i efteråret, klippede jeg den ned i 30-40 cm’s højde... Nogle af planterne har mange grene mens nogle af dem kun har 3 grene.

Kan der dannes sidegrene længere nede, eller vil det være bedst at klippe den ned til forgreningerne ca 15-20cm over jorden?

Og skulle jeg have gjort det tidligere eller kan jeg godt gøre det nu, hvor der allerede er dannet knopper, uden at sætte hækken meget langt tilbage?

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 16. marts 2020 kl. 15.57

Hvorfor i det hele taget klippe dem ned ?
Det anbefales stort set alle steder, at man først klipper toppen, når planterne er nået op i den ønskede højde.

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Meral G, 16. marts 2020 kl. 16.00

Vi har mange hække i området, som er plantet indenfor de sidste år og der er stor forskel i tæthed på dem der er blevet klippet og dem der ikke er :)
Så jeg vælger at klippe...

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 16. marts 2020 kl. 20.52

Hvis vi taler om liguster ...så skal man lade hækken vokse op i den højde man ønsker og så klippe toppen , det giver absolut de flotteste og tætte hække ,

4 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. marts 2020 kl. 22.50

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 17. marts 2020 kl. 23.43

Det kommer nu nok også meget an på, om hvor meget jorden er løsnet i dybden- og hvor meget, man gøder/vander ny hæk.

Min nabo har for vane at klippe vores fælles ældre ligusterhæk "helt ind til benet", men det er en gammel hæk, som jeg selv ville foretrække at forynge, ved at save hver 3. i bund, og så vente et par år, og så save nye hver 3. i bund. Etc. Men det vil nabo ikke, og den står mest på hans del.

I skel er det jo langt fra sikkert, at jorden er grubbet/løsnet i dybden, og i nyanlagte haver (nybyggeri)- er det nok ikke så sikkert, at jorden i det hele taget er god/ligger i de lag, den bør.

Indre hække- er altså noget mere nemme at pleje- en dem i skel!
Jorden er sikkert bedre og mere luftig.

Og på billedet kan man jo se, der er fliselagt på den ene side: Her kommer der altså hverken vand eller rødder til at gro.

Jeg ville give en god omgang kompost, og vente med saksen til august.

Evt grave det hele op, og erstatte hækken med et lavt højbed af sten, der kan man jo gro blomster i.

Det er et lidt sjovt valg, da der er niveauforskel mellem hæk og fliser, så vil de nok blive skæve/karte af over tid. Hækken vi lihvertfald ikke holde på dem...

Mvh
Tine- vent nu med det klipperi...

6 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. marts 2020 kl. 0.04

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. marts 2020 kl. 17.12

Dem der taler for IKKE at beskære en nyplantet hæk: Hvordan vil I få hækken til at skyde på de nederste 20 cm?

Hvorfor planter man træer tæt i produktionsskov?

Hvad er vanris og hvorfor opstår de?

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Meral G, 18. marts 2020 kl. 17.20

Jeg har klippet hækken omme på den anden side ned, så højden er 25-30 cm. Kunne ikke klippe mere, da manden ikke ville have klippet dem ned, og jeg ikke gider hør på hans brok, hvis ikke det går så godt.

Hækken på billedet er ca 40-45 cm høj, og den klipper jeg muligvis også ned til 30 cm.

Jeg går i hvertfald ind for klipning, så det bekymrer mig ikke. Min tanke var bare, om det vil forsinke skydningen af de nye grene. Så de måske først kommer lidt frem slut på sommeren, frem for at komme godt med fuld kraft her i foråret. Om jeg skulle have klippet dem noget tidligere.

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Meral G, 18. marts 2020 kl. 17.21

F. Christensen hvor ny er din nye hæk? Har du mon billeder ? :)

10 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. marts 2020 kl. 20.40

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

11 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. marts 2020 kl. 20.40

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

12 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. marts 2020 kl. 20.42

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. marts 2020 kl. 11.14

@F christensen

Et godt haveord - "pislinger" - det er hermed lagt i min ordbog :)

14 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. marts 2020 kl. 14.40

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Liguster plantet i efteråret 2019«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Liguster plantet i efteråret 2019

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider