Forum

Vedr. klipning af stauder

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 21. marts 2020 kl. 16.37

Må jeg klippe stauder ned nu, hvor de lover nattefrost i flere nætter. Jeg mener, jeg tidligere har hørt, at stauderne ikke tager skade, men min mand mener, at det skader stauderne for meget.
Det er næsten kun efterårsstauder, for de andre forårs og sommer stauder er klippet ned hen over eftersommeren, når de har været triste at se på.

Vh inge

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 21. marts 2020 kl. 21.26

Hej Inge

Jeg ville gøre det på trods af nattefrosten, med mindre det er nogle meget sarte planter. Jeg har klippet de fleste af mine stauder ned for to uger siden og er i dag begyndt at beskære roserne. Jeg bor i Østjylland, som jeg tror, er ret gennemsnitsligt mht. frost.

Du kan evt. lægge fiberdug eller gran over de sarteste planter efter at have skåret de tørre toppe af.

Mvh. Marie Louise

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. marts 2020 kl. 23.20

Hvis vi får frost tror jeg kun at det bliver nogle få minusgrader og jeg tror hellere ikke at planterne tager skade og hvis de gøre skal de nok komme igen. Det samme gælder roser, ja selv kartofler i potte hvor frosten har taget toppen kommer igen. Jeg venter dog lidt med at beskære mine planter, men det handler om at vores container plads er lukket pga coruna virus, så jeg kan ikke få tømt traileren...

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 22. marts 2020 kl. 17.08

Jamen Søren, kører du da al dit gode kompostmateriale på containerpladsen ? Det er jo rent guld !

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 22. marts 2020 kl. 22.16

Ja for jeg har ikke nogle steder og gøre af det. Det er mest de store grene fra træerne, hvis ikke nogle kan bruge det som brænde og så når jeg rydder op i skuret. Resten ryger i Komposten eller bliver brugt til dyre/hønsefoder. Alt ukrudt får lige en tur igennem hønsefræseren. Herefter i Komposten. Omkring april måned er det mulig at hente det som kompost på genbrugs stationen.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 23. marts 2020 kl. 21.36

Hej alle, der svarede. Tak for jeres svar. I det gode vejr i dag, kunne jeg ikke lade være med at begynde, dog ikke lavendler, selv om de trænger meget. Vores kolonihave ligger heldigvis på et sted, hvor naboerne ikke kommer hver dag, fordi bopælspligten i kommunen er ophævet, så jeg kunne med god samvittighed gå i haven . Men der er lang vej igen, for det er en stor have, vi har. Og det er kun prydhave uden græs,på nuværende tidspunkt.
Vores clematis skyder meget på hele planten, sker der noget ved , at klippe den ned? Vil den skyde igen, når der er så meget groning i den pt.
Vh Inge

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. marts 2020 kl. 21.54

Hvis der kommer frost risikere du større skade end gavn så vent med clematissen lidt endnu.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. marts 2020 kl. 22.13

Der ligger flere artikler omkring beskæring af clematis. Bl. a denne www.plantorama.dk/guide/have/haveplanter/slyngplanter/guide-til-beskaering-af-klematis

Normal plejer jeg at holde på at clematis bliver flottere og flottere jo ældre de bliver og derfor sjældent skal beskæres og når det så endelig sker, cutter jeg dem over en halv meter fra jordoverfladen. Hvis man vil opnå en bedre blomstring skal man følge ovenstående vejledning.
Og bestemt ikke min.

Nyt svar til emnet »Vedr. klipning af stauder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Vedr. klipning af stauder

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider