Forum

Krukket med krukker- jord

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 24. marts 2020 kl. 23.28

Nå midt i isolationen fik jeg indkøbt nogle specielle gulorange stedmoder (og nogle hvid/lilla) + lidt dværgpåskeliljer. Hvad er mere overraskende er, at jeg rent faktisk har sat dem i krukker. Men det er da pokkers så meget jord, der skal i de der krukker. Kan man ikke komme mere fyld i? Lecasten?

Jeg havde noget kokosjord liggende, og en pose fra sidste år, det er måske overkill med 15-20 liter jord pr krukke, til sådan noget?
Altså stedmoder og løgplanter?

Nå, nu må vi se om de overlever, vi har lidt frost her om natten.

Ellers må jeg vel så frø oveni.

Mvh
Tine

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 25. marts 2020 kl. 15.50

Jeg plejer at fylde kompost i bunden, som plantens rødder kan nå, når den er vokset til og trænger til gødning.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. marts 2020 kl. 18.26

Det er til så små planter en god idé at bruge almindelig havejord i den nederste halvdel, for at spare på indkøbt jord. Det er altid en god idé at starte med et drænlag - sten eller leca - i bunden.
Og med risiko for nattefrost, så tag krukkerne ind om natten eller dæk dem til - ellers er det jo spildt arbejde og penge :)

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 25. marts 2020 kl. 20.19

På en stor plast urtepotte klippes et par V hakker i overkanten.
Placer den i krukken med bunden op, og fyld jord i krukken.
Herved skal der ikke bruges ret meget muld, og hakkerne giver dræn.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 26. marts 2020 kl. 0.42

Tak for de gode råd!
Det må jeg prøve!

Da det er stedmoder og "Tete a tete"- dvs dværgpåskeliljer, burde de kunne tåle frost. Jeg var ude at mærke på dem i dag, og de virkede nu saftspændte nok, selvom de orange havde besluttet, at blomsterne skulle vende ned mod jorden. De retter sig vel- de var lidt triste somom, de manglede vand før udplantning, men de er vandet, da jeg plantede.

Ellers plejer jeg at komme rødlerspotteskår i bunden, så der er dræn.
Mvh
Tine

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. marts 2020 kl. 9.14

Jeg har leca i alle mine krukker. Til de store krukker har jeg syet poser af gammelt tyndt gardin (gardisette typen med små huller).alternativt kan man bruge tyl? Fiberstof? Det skal bare være vandgennemtrængeligt. De store krukker har endog meget store poser med leca. Om efteråret tømmer jeg krukkerne og så er der styr på lecaen. Ofte har planternes rødder fundet gennem stoffets huller. Poserne med leca lægges til tørre, rødder pilles af ydersiden og genbruges året efter.
Øvrigt jord i krukkerne sammensætter efter plantens behov og art. Gerne jord fra en plantesæk blandet med havejord.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Krukket med krukker- jord«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Krukket med krukker- jord

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider