Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. april 2020 kl. 14.26
Jeg har et bed med meget store blågrå hosta. De trænger til at blive delt, fordi jeg gerne vil have anisisop imellem til glæde for bierne.
Men..... hvordan får jeg delt de store blokke? Jeg har prøvet med min staudespade, men det er næsten mere end jeg magter. God fremgangsmåde efterlyses inden jeg kløjs i dem.
Ingeborg
Skrevet af: Søren Duun, 2. april 2020 kl. 14.44
Du bliver nok nød til at save dem i stykker, efter at de er gravet op..
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. april 2020 kl. 15.04
Ups. Så må jeg overtale min mand til at give mig en af de save jeg må ødelægge. Motorsaven må jeg nok ikke låne.
Ingeborg
Skrevet af: Mogens; E., 2. april 2020 kl. 20.03
Lad da det bed være, det er bare så flot. Plant de Anisisoper et andet sted. Det er for stort et arbejde at grave den kæmpe blok op. Ellers Søren Ryge metoden = dynamit.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. april 2020 kl. 20.12
Hej Mogens E.
Jeg lod også helst bedet være i fred, men der ligger en stenkant udenom og de skulle begrænse plæne og Hosta. Faktisk er den type Hosta den slags, der med en enkelt plante i midten sagtens kunne dække hele bedet. Af skade bliver man klog. Jeg har så også planlagt at de der Hosta skal graves ned foran en lang række Rhododendron, som jeg skar tilbage på forreste halvdel sidste år. I år skulle den bageste halvdel så beskæres. Det er så planen at græsset ikke længere skal stikkes af - men at hostaerne lige skal løftes op, når vi kører med klipperen. Ak ja, lange udsigter. Det er iøvrigt ikke en enkelt blok, men flere blokke sat i ring. De tidligere år brændte vi rosenafklip og det var vores bålbed. Om efteråret tog jeg hostaerne op i spande og de kom igen i jorden, når vi havde brændt af.
Ingeborg
Skrevet af: Tine Horsum, 4. april 2020 kl. 0.47
Tag en jacksav/fukssvans, der godt må kasseres bagefter, hvis den ikke kan slibes op igen En gammel slidt (men skarp) brødkniv er nok for lille her. (Den kan så bruges til de mere rodkraftige potteplanters deling!).
Ih altså, din have er så pæn, Ingeborg!
Mvh
Tine
Da, jeg fik nogle Hosta forærende, så åd sneglene dem bare. ØV!
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. april 2020 kl. 14.45
Mange tak. Ja, min have er ret pæn, men den bliver ikke ved med at være det uden at jeg lægger mange timer og kræfter i det. Vi er i selvvalgt isolation på 4. Uge. Var til stor fødselsdagsfest den 7. Marts, inden der for alvor var gang i forbudene og har været herhjemme lige siden uden kontakt udenfor matriklen. Heldigvis blev ingen af de 42 gæster syge men allerede da undlod vi at give hånd osv og sprittede... både hist og pist :-).
Jeg går i haven og pusler lidt hist og pist, men jeg har ALDRIG været forhippet på at arbejde i haven før omkring maj måned.
Iøvrigt står mit hjertetræ i blomst i dag.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.