Forum

Rhododendronbed

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Leif Hansen, 4. april 2020 kl. 17.38

Jeg har overtaget et hus, hvor der står en masse rododendroner i potter. Planen er umiddelbart, at jeg vil lave et bed, og i den forbindelse har jeg et spørgsmål :-)

Jeg er klar over, at der skal bruges den rigtige type spagnum, så planten får masser ilt. Må jeg lægge en dug og granitskræver ovenpå bedet, eller vil det dræbe planterne?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 4. april 2020 kl. 18.19

Rhodo'er er meget lidt glade for at få noget tungt oven på fødderne. Jeg vil anbefale at du vælger et grønt bundække i stedet. Jeg synes godt om tyttebær til det formål, men der sikkert mange andre muligheder. Det skal dog være surbundsplanter.

Formålet med at bruge sphagnum er primært at få sur jord. Det er dog også godt til at holde på vand og luftigt som du skriver. Desværre kan man kun lave sphagnum ved at grave tørvemoser op, så de fleste er enige om at vi skal væk fra at bruge sphagnum.

De alternativer som normalt foreslås er jordblandninger med grannåle, træ- eller barkflis og savsmuld. Det er desværre småt med dokumentation for hvor godt disse alternativer egentlig virker. Dog ved at man dyrker (storfrugtet) blåbær i savsmuld i USA. Blåbær har store ligheder med rhodo'er mht. dyrkningen.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. april 2020 kl. 20.18

Der skal også grus i for at give det fylde. Jeg har set rododendrunbede anlagt i barkvolde, men jeg kan ikke huske hvor.

Nyt svar til emnet »Rhododendronbed«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Rhododendronbed

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider