Forum

Om at klippe tulipaner ned

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars, 6. juni 2005 kl. 9.39

Når tulipanerne er afblomstrede nipper jeg frøstanden af – men hvor længe skal selve planten blive stående? Kan man fjerne den lige over jorden med en saks eller lign. kort tid efter afblomstringen, eller skal planten helst blive stående og visne af sig selv...eller?

Håber der er nogen, der kan svare :-)

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 6. juni 2005 kl. 15.03

Stængelen skal absolut blive stående, til den er visnet helt ned. Dermed sikres, at der overføres optimal kraft til løget.

En anden mulighed, som der blev fortalt om i tv, vil være at grave hele plantet op med stængel og løg med henblik på at lade den visne ned indendøre.

Den metode kan utvivlsom anvendes af folk med god plads, og som alligevel tager løgene op hvert år med henblik på en sortering.

Desværre er der folk, som har noteret, at en del af nutidens løg ter sig, som var de skabt til kun at blomstre en enkelt sæson. Men det er en helt anden snak.

Med venlig hilsen
Ole Nielsen

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 6. juni 2005 kl. 16.17

På nogle jorde: lette/sandede som undertegnets – tager nedvisningen kortere tid/ jeg fjerne altid bladene når de ser "syge"/ misfarvet som nu- og det er bestemt ikke gået ud over blomstringen. Men jeg er ikke tvivl om Ole Nielsens råd er mest korrekt på gennemsnitsjorde. Samt når der drejer sig om påskeliljer.

De bedste sorter efter min erfaring er de forskellige purissima-typer – de formere sig næsten som ukrudt her! -men også nogle meget sene lys -hvidligegule samt rødstribede typer som blomstrer i midten af maj- er meget stabile. De stod har der jeg overtog haven så jeg aner ikke hvor de stammer fra- men de gamle naboer siger at de har stået har mindst 50 år.

Nyt svar til emnet »Om at klippe tulipaner ned«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Om at klippe tulipaner ned

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider