Skrevet af: Niels J, 20. april 2020 kl. 12.12
Hej
Jeg har en thuja eller lignende plante i et hjørne i haven. Idéen fra tidligere ejer har vist været at den skulle være bunddække, men den rejser sig som en slags dyb tallerken, og er ikke køn at se ind under.
Kan nogen give et bud på, hvad jeg kan gøre? Jeg har forsøgt at tynge den, og det har effekt på kort sigt, men den rejser sig snart mod himlen igen.
Bør jeg skære den helt tilbage, og holde de nye, tynde skud langs jorden? Eller måske bare fjerne den og sætte hosta eller lignende i stedet?
Der står også en lodret voksende bagved, bare så billedet ikke forvirrer.
Mvh
Skrevet af: Helle M., 20. april 2020 kl. 13.57
Kunne det være en enebær?
Skrevet af: Niels J, 20. april 2020 kl. 14.01
Det kan også godt være en enebær - har taget et billede tæt på, som måske kan hjælpe?
Skrevet af: Lars Holt, 20. april 2020 kl. 17.28
Det er lidt svært at se, men det kan godt ligne thujakogler, der sidder inde i skyggen.
Skrevet af: Lone Brems, 20. april 2020 kl. 21.41
Hej Niels J
Billedet i indlæg nr 2 viser tydeligt, at det ikke er en enebær.
Så med udgangspunkt i at det er en Thuja og at den skyder opad, når du klipper i den - så må antagelsen være, at uanset hvad du ønsker dig, så ligger det i plantens gener, at den vokser på den måde.
Og da Thuja ikke ejer evne til at skyde fra brun bark - men kun fra skud, som endnu er grønne og bløde, kan du ikke forvente, at busken sætter nye skud, hvis du skærer den helt ned.
Og hvis jeg tyder billedet rigtig, så vil de vandrette skud man kan se gro nu, formentlig hurtigt vokse opad, når der ikke er grene ovenover som skygger.
Så det bliver en svær vej at skære den tilbage & du får næppe det resultat, du ønsker....
Mit råd vil være, at du fjerner busken helt - og evt lader stubben stå. Den vil blive langsomt nedbrudt ligesom rodsystemet til gavn for skolopendre, bænkebidere og andet småkravl. Det afsavede kan fint indgå i en kvasbunke eller et risgærde - det vil være havens fineste insekthotel i de kommende fem - 8 år !
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Kim Petersen, 21. april 2020 kl. 11.12
En lille kommentar til rådet om at lade stubben stå.
Jo, den bliver langsomt nedbrudt - eller rettere meget, meget langsomt nedbrudt, kan godt tage årtier. Thuja er ret giftig, den indeholder en gift som også gør at den ikke angribes af insekter eller svampe, den er naturlig imprægneret.
Men rådet om at fjerne den er da udmærket hvis du ikke synes om planten, den skal blot fjernes lidt dybere ned :-).
Skrevet af: Niels J, 22. april 2020 kl. 19.46
Mange tak for gode og brugbare svar!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.