Skrevet af: Bolette, 7. juni 2005 kl. 19.17
Er der nogen der kan fortælle mig, hvor der forhandles (helste Sjælland)passiflora-planter, udover den den almindelige passionsblomst P. caerulea? Der findes over 430 forskellige arter med fantastiske blomster og mange af dem med efterfølgende velsmagende frugter – alligevel er det som om havecentrene ikke gider skaffe dem hjem.
Tak for en rigtig god side.
Skrevet af: Bjarne Højlund, 8. juni 2005 kl. 7.57
Hej!
www.Impecta.se sælger frø af passiflora qudranglis. Jeg har dog forsøgt at få dem til at spire uden held!
VH Bjarne
Skrevet af: Bolette, 9. juni 2005 kl. 0.02
Hej Bjarne,
Jeg købte omtalte frø hos impecta sidste år og jeg havde ingen problemer med spiringen. Hvor længe er det siden, at du har sået dem?
Jeg leder nu efter passiflora arterne P. antioquiensis, P. laurifolia, P. Incarnata. P. mixta, P. mollissima, P. nitida.
Er der mon nogen her der har set dem til salg i Danmark?
Bolette
Skrevet af: E. Møller, 9. juni 2005 kl. 13.08
Det nærmeste sted, hvis du leder efter planter, er nok i Tyskland (http://www.blumen-passiflora.de/home.htm). Planterne er ikke så dyre, men porto koster en del.
Danske Lundhede.com har en del sorter på deres internetbutik.
Frø kan derimod let skaffes flere steder, jeg har selv fremspiret Passiflorafrø, sp det kan ikke være så svært :)
Frø af nogle af dem du nævner kan fås her på den nationale passiflora-samling i Holland:
www.passiebloem.nl/zaden.htm, 20 frø koster 3 euros, og man skal købe 4 poser. Det er EU, så der er ingen told/afgifter på frø. Man skal e-maile dem, og så sende penge eller lave en bankoverførsel.
Thompson-morgan.com har 4 slags.
Mange hilsner
Eva
Skrevet af: Bolette, 9. juni 2005 kl. 23.26
Mange tak for disse links. Det kan være jeg ender med at købe nogle frø og så må jeg jo væbne mig med tålmodighed (er der ikke noget med, at der går 1–3 år før passiflora blomstrer?)
Bolette
Skrevet af: Bjarne, 10. januar 2006 kl. 13.32
Hejsa!
Her kan du købe mange forskellige slags passionsblomster (og mange andre spændende planter)
www.sunshine-seeds.com/shop/index.html?samen_a-z_samen_s.htm
Skrevet af: Bolette, 27. januar 2006 kl. 17.54
Jeg købte frø gennem den nationale passiflora-samling i Holland, hvis link blev anbefalet ovenfor. Frøene var fuldt spiringsdygtige – så det kan anbefales!
Bolette
Skrevet af: Vibeke Poulsen, 27. april 2006 kl. 10.48
Hos gartneriet Jensen i Herfølge har de mange forskellige arter og sorter af passiflora (samt mange andre spændende ting!) De har en internet side:
www.gartnerietjensen.dk/
Hilsen Vibeke
Skrevet af: Laila, 29. april 2006 kl. 22.34
Den ene gang, jeg har haft passiflora fra frø, blomstrede den første sommer. Held og lykke med dem. Laila
Skrevet af: Dot Hildebrandt Husum, 2. oktober 2006 kl. 11.01
Til Bolette
Jeg eksperimenterer også med passiflora og har nu set at lammehave.dk har et meget stort udvalg. Jeg ved ikke om de har åbent for os hobbyfolk eller om de kun sælger større partier. Jeg vil i hvert fald ringe og forhører mig. De har alle de sorter du ønskede med undtagelse af P. antioquiensis. Pøj pøj. Hvordan gik det med de frø du købte hos impecta?
Mvh
Dot
Skrevet af: Jan Persson, 1. maj 2007 kl. 11.42
Der er også childrens seed i England,de har en passiflora frø,samt et fint katalog med mange frø.
Har drevet mange passiflora frem af frø fra dette firma, og de havde en høj spire%
Skrevet af: Bolette, 1. maj 2007 kl. 19.50
Tak for anbefalingerne. Jeg har udover dem jeg har spiret fra frø fra hhv. Impecta og Holland – også købt sunde passionsplanter hos Blumen & Passiflora i Tyskland. De har et kæmpe udvalg af både arter og hybrider. Se Evas link ovenfor, det kan anbefales (selvom det selvølgelig er lidt dyrt!)
Skrevet af: Lilium, 3. maj 2007 kl. 21.26
Den letteste vej er nu engang at købe nogle frugter-spise indholdet fraset de frø man ønsker at så.
Fungerer fint for mig!
Spar pengene og smag frugten før du sår den.!
Mange forretninger har et bredt udvalg af friske forskellige passionsfrugter-hvis man leder finder man.
Et tip: Frøene har godt af et par uger i køleskabet -så spirer de lettere.
Lilium
Skrevet af: Brian, 4. marts 2009 kl. 23.33
Hej hos the national collection of passiflora i england kan du få hva du drømmer om de har en hjemmeside der hedder
www.passiflora.co.uk der er ingen problemer med at bestille
der går 8 til 14 dage så kommer frøene og hvis du ha en god spiring så køb en alm. passions frugt fjern de frø der sidder i den og brug saften til at at sparke dine nye frø igang det tager et døgn på et varmt sted, herefter er spirings procenten
røget op med 50%
Hej hos the national collection of passiflora i england kan du få hva du drømmer om de har en hjemmeside der hedder
der går 8 til 14 dage så kommer frøene og hvis du ha en god spiring så køb en alm. passions frugt fjern de frø der sidder i den og brug saften til at at sparke dine nye frø igang det tager et døgn på et varmt sted, herefter er spirings procenten
røget op med 50%
røget op med 50%
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.