Skrevet af: Marianne Quist Nielsen, 27. april 2020 kl. 14.06
Jeg vil gerne vide hvordan jeg holder hvide Hortensiaer hvide? Det er Hortensiaer i krukker. Dem jeg har plantet i år er ved at blive svagt lyserøde. Mvh Marianne
Skrevet af: Søren Duun, 27. april 2020 kl. 20.54
Jeg vil tro at det er jorden, der har indvirkning på at dine hortensia har skiftet farve.
I denne tråd fra Havenyt er der en der spørger om det samme
www.havenyt.dk/forum/prydhaven/15338.html
Skrevet af: Marianne Quist Nielsen, 28. april 2020 kl. 10.08
Tak for svar, men er der noget man kan vande med for at bevare dem hvide? Mvh Marianne
Skrevet af: Søren Duun, 28. april 2020 kl. 16.32
Nej det tror jeg ikke for så skal du muligvis få analyseret din jord og det bliver at for bekostelig og bøvlet. Det er bare gæt fra min side og jeg kan hellere ikke finde et andet svar til dig.
Jeg mener at nogle af hortensia arterne er særlig følsomme for forandringer i jorden, frem for andre. Du kan godt få helt hvide sorter, som er nævnt i denne tråd
www.havenyt.dk/forum/prydhaven/15338.html
Skrevet af: Lars Holt, 28. april 2020 kl. 17.21
Man kan forestille sig, at pH-værdien i jorden har indflydelse. Den kan du selv måle. Men jeg ved ikke, hvad den skal være for hvid hortensia.
Skrevet af: Søren Duun, 28. april 2020 kl. 23.04
Jeg kommer i tanke om at der hvor jeg boede før plantede de den hvide variant, der nævnes i tråden, i en blanding af spagnum og almindelig havejord, og dækkede jorden med barkflis og gav det lidt kalksalpeter for at flisen ikke skulle tage alt næringen fra jorden. Hortensiaerne stod på østsiden af huset og voksede som en gal. Så når Lars nævner det med PH værdien er det ikke helt ved siden af.
Prøv evt at Google hortensia og Ph værdi.
Hvis du vil undgå at benytte spagnum findes der alternativer, som i stedet kan benyttes.
I havenyt står dette nævnt i flere forskellige tråde.
Skrevet af: Søren Duun, 28. april 2020 kl. 23.06
Up og hvis du vil undgår at bruge kalksalpeter, som jo er en kunstgødning findes der ligeledes alternativer til dette.
Skrevet af: Marianne Quist Nielsen, 29. april 2020 kl. 18.18
Tak for konstruktive svar og hjælp. Mvh Marianne
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.