Skrevet af: Jes Rehder, 3. maj 2020 kl. 15.49
Jeg håber på hjælp med min kamp mod Pomeranshøgeurt som jeg har overalt i min plæne.
for tre år siden fik jeg et par små skud af denne flotte plante (skønne blomster) som jeg glædede mig meget over. Året efter havde jeg nog 10 gange så mange og jeg pillede nogle af dem op ( deres rødder kryber lige under overfladen og i alle retninger.
I dag har jeg i hundredevis i hele min plæne og jeg finder det umuligt at grave dem op da bare en lille stump rod giver en ny plante.
Derfor er der noget jeg kan gøre som kan tage livet af Pomeranshøgeurten men ikke græsset ?
håber på hjælp
Jes
Redigeret af administrator 7. maj 2020 kl. 9.21. Spørgsmål om at sprøjte med pesticid er slettet af redaktionen, da det ikke er tilladt efter forummets regler.
Skrevet af: Lars Holt, 3. maj 2020 kl. 17.00
Du skal glæde dig over blomsterne, hvis de når at blomstre, inden du kommer forbi med græsslåmaskinen.
Der er nogen, der bruger knofedt, men jeg er ikke sikker på, at det er bevist, at det er ganske uskadeligt i haven.
Skrevet af: Søren Duun, 3. maj 2020 kl. 18.11
Jeg har dem også og syntes at den er utrolig smukke, så her hos mig er de velkommen.
En af de bedste måder at rydde ukrudt i græsplænen på er ved at undgå at svække det og det betyder at man enten må gå og rense det, med knofedt, hvilket er uoverskueligt og så kommer det bare igen. En anden metode er at vertikal skære sin plæne flere gange, men samtidig også holde den med gødning. Gødning er det vigtigeste. Hvis det så skal være perfekt bør man få gødnings analyseret sin plæne, så man gøder rigtig og tilsætter den de mængder den mangler. Når det er sagt så ville jeg selv prøve med en organisk gødning og dem er der mange af også til græsplæner specifik.
Hvilket du så kan bruge er op til dig. Der findes en masse og jeg vil hellere ikke fremhæve en frem for en anden, men husk at du kan ved udbringning godt lugte lidt..
Du kan sikkert finde en artikel om ukrudt i græsplænen, da du ikke er den første der spørger til det og få en mere udførlig vejledning...
PS Da vi er et økologisk forum må vi ikke anbefale gift, men jeg er næsten sikker på at du som privat ikke kan købe plæne rense midler mere.
Skrevet af: Søren Duun, 3. maj 2020 kl. 18.18
Hej Igen.
Jeg havde lige håbet at jeg kunne finde en af Lone Brems gode vejledninger, men måske at vi kan logge hende til at lave en.
Skrevet af: Søren Duun, 3. maj 2020 kl. 18.19
Det hedder vist lokke...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.