Skrevet af: Karina Laursen, 4. maj 2020 kl. 7.37
jeg skal flytte en rhododendron på ca 1m høj og 2 m bred, hvor stor er muligheden for den ikke kan tåle at blive flytter skal ske i denne uge
karina
Skrevet af: Mogens; E., 4. maj 2020 kl. 7.57
Den kan flyttes hele året, bare ikke i frostvejr for så kan rødderne skades. Jeg løsner lige rundt om rodnettet med en grev, bruger så
et tov rundt om stammen med en lang løftestang i tovet. Rhodo rødder ligger højst 30 cm. nede.
Skrevet af: Claus K Madsen, 4. maj 2020 kl. 9.38
Nøglen til at flytte eller plante på denne tid er rigelig vanding. I den forbindelse er det en god ide hvis du på forhånd opsamler noget regnvand så du kan undgå at vande med kalkholdigt postevand.
Skrevet af: Karina Laursen, 4. maj 2020 kl. 9.39
tak for svaret ,men hvor bredt skal jeg regne med rodnetter er,
karina
Skrevet af: Lars Holt, 4. maj 2020 kl. 11.39
Du skal have så meget med, som I kan løfte.
Hvor langt skal den flyttes?
Skrevet af: Lone Brems, 4. maj 2020 kl. 13.00
Hej Karina Laursen
Et tip til flytning af tunge planter:
Hvis der er mulighed for at transportere hen over et nogenlunde fladt areal til det nye voksested kan en solid pressenning være til stor hjælp.
Skub / hiv / træk presenningen ind under rodsystemet efterhånden som I løsner det. Når I er nået over til modsatte side af plantens rod er det en enkel sag for to - tre mennesker at flytte op til 150 kg ved at trækker den retning, som planten skal flyttes i. Hold øje med, at planten ikke bevæger sig baglæns ud at presenningen; træk så vidt muligt uden at løfte den del af presenningen, som planten står på.
Hvis plantens rod er meget omfattende og tung kan et par løftestænger eller en solid stige være til hjælp med at få presseningen på plads mellem rod og jord. Placer løftestænger / stige mellem jord og pressenning og ikke mellem pressenning og rod.
Hvis I er i tvivl om, om presenningen kan holde til trækket kan I lægge den dobbelt inden I begynder gravearbejdet.
God arbejdslyst !
Husk at sætte en øl i køleskabet inden I går igang med projektet....
Venlig hilsen
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.