Forum

Flytte troldhassel?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marianne L., 7. maj 2020 kl. 13.30

Hej! Vi har pga. et byggeprojekt brug for at flytte en troldhassel. Byggeriet fylder mere end vi havde troet, så det skal ske nu. Vi har derfor ikke tid til at forberede træet/busken ved at stikke rundt den og så flytte når bladene er faldet af (som jeg har læst, man skal). Har I nogle tips eller råd til hvordan det kan ske med mest mulig held for at lykkes? Både i forhold til at grave den op og når den skal plantes igen. Alternativet er, at den dør, og det vil jeg ikke.
Vh Marianne

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 7. maj 2020 kl. 13.57

Hej Marianne

Start med at slibe spaden, så den er skarp - en vinkelsliber kan være et godt værktøj her; en skarp fil kan også bruges.

Stik lodret med spade i drypzonen hele vejen rundt om træet / busken - dvs der hvor kronen afleverer overskydende regn, hvis den kom lodret ovenfra.
Grav en rende udenfor der, hvor I har stukket med spaden. Fjern jorden i et spadestiks dybde.
Stik lodret igen fra denne rendes bund og gentag fjernelse af jord i et spadestiks dybde. Nu skulle der gerne være en rende på mindst 35 cm dybde hele vejen rundt om Troldhaslen.

Begynd nu at stikke skråt (ca 45 grader) med spaden ind mod centrum af rodklumpen hele vejen rundt, indtil den "slipper" jorden. Hvis busken / træet er gammelt kan en økse være et nødvendigt hjælperedskab for at klare de tykkeste rødder.

Vip træet / busken til en af siderne og læg en kraftig pressenning ind under klumpen. Dæk klumpen med en våd sæk eller et stykke pressenning / plast, så den holder bedst muligt på den fugtige jord der omgiver rødderne.

Grav det nye plantehul - løsn rigtig godt i bund og sider; tag et tjekmål på dybden, så I er sikre på, at rodklumpen kan være i hullet, så rodhalsen kommer til at være lige i jordoverfladen.

Træk troldhaslen over til det nye hul ved hjælp af presenningen og vip planten på plads.
Fjern presenningen og fyld jord ned omkring rødderne og træd den til.

Vand - gerne langsomt ( fx med spand med 1,5 mm hul boret i den en side tæt ved bunden ) og gerne rigeligt ( 40 - 50 liter i løbet af en halv dags tid). Flyt lidt med spanden, så der kommer vand ind til rodklumpen fra alle sider.
Gentag vandingen med nogenlunde samme mængde vand med 6 - 7 dages mellemrum i 5 - 6 uger.
Dæk evt jordoverfladen omkring stammen med havekompost, vissent løv eller afklippet græs.

Hold øje med bladenes spændstighed - hvis de bliver slappe efter nogen dage, kan I beskære de længste / øverste grene ind til ca halv længde (men det er jo altid en æstetisk afvejning, hvor hårdt man skal beskære - for nogen gange kommer træer sig, selv om det ikke umiddelbart ser sådan ud).

God arbejdslyst og held og lykke med flytningen !

Venlig hilsen
Lone

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne L., 7. maj 2020 kl. 16.59

Tusind tak for udførligt svar! Processen er nu i gang, og jeg krydser fingre for, at det går godt.

Venlig hilsen Marianne

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne L., 7. maj 2020 kl. 16.59

Tusind tak for udførligt svar! Processen er nu i gang, og jeg krydser fingre for, at det går godt.

Venlig hilsen Marianne

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne L., 23. maj 2020 kl. 16.26

Hej igen
Jeg fik sådan et fint svar sidste gang, så nu skriver jeg igen. Vi fulgte den beskrevne proces, og synes det så ud til at gå rigtig godt. Men de sidste dage har træet desværre fået flere og flere visne blade :( Nogle er bare trætte og slappe, mens andre er brune og tørre. Er der noget vi kan gøre for at redde det? Skal f.eks. de grene, der har helt visne blade, beskæres? Det håber jeg ikke, for træet har så fine grene. Vi har vandet rigeligt, vil jeg tro, og det har også regnet en del, så jeg tror ikke, det er pga. vandmangel.
Vh Marianne

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Riber, 23. maj 2020 kl. 17.10

Hvis busken har hængende blade er det entydigt tegn på vandmangel.

Jeg flyttede på samme vis et ældre æbletræ, og kunne fra formiddagens hængende blade se at vanding gjorde tydeligt forskel, allerede timer senere.

Det må i kunne se på samme vis... Der er stor fordampning med sidste tids intense sol og vedholdende vind, både fra underforsynede blade og rodområde.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. maj 2020 kl. 21.17

Når man flytter en plante, beskærer man dens rodnet, mens kronen forbliver intakt.
Det vil normalt betyde brug for mere vand og gødning, end normalt.
Beskær evt. kronen for at gøre det lettere at holde planten med vand og gødning.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 19.45

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

Nyt svar til emnet »Flytte troldhassel?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Flytte troldhassel?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider