Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. maj 2020 kl. 13.31
De fleste typer bunddækkeplanter har rødder i overfladen og mange formerer sig ved udløbere. Det siger sig selv, at i tørkeperioder visner det overjordiske og for en dels vedkommende dør rødderne også.
Jeg har været meget glad for mit bunddække af forskellige typer efeu. Den lange tørkeperiode for 2 år siden efterlod mange steder uden bunddække, men med mange indfiltrede ranker, som først nu er ved at komme sig igen, efter at jeg har hakket vildt i resterne med min spade. Derfor vil jeg nok ikke anbefale bunddække af efeu. Har man store arealer, som er gået ud, er det svært at etablere nyt.
Men hvilke typer bunddække har dyberegående rødder? F. Eks. Vokser de fleste bregner nærmest over jorden, uden ret meget jordforbindelse. Hosta derimod kan godt overleve længere tørkeperioder. Derfor er jeg i gang med at dele hosta og planter dem mellem efeu, som måske kommer igen.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.