Forum

Ler i græsplænen

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Daniel Hansen, 13. maj 2020 kl. 19.03

Kære Havenyt Forum. Kan I give mig et godt råd?
Jeg har fået leveret jord fra en byggegrund og etableret en ny græsplæne sidste år. Der var en masse ler i jorden og nu er der store pletter, hvor jeg ikke kan få græsset til at gro. Jeg har givet det mange frø, massere af gødning, kørt med en vertikalskærer og vandet i tørre perioder.
Jeg har ikke noget problem med at lede vandet væk, da jeg har lavet faskine.
Skal jeg grave lerjorden væk? Skal jeg bruge flere græsfrø? Skal jeg vande mere? Skal jeg lave huller i det?

1 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. maj 2020 kl. 19.52

Er det i en lavning, det forekommer?
Har du topdresset i forbindelse med vertikalskæringerne?
Den tilførte jord burde have været blandet med kompost og evt. grus, afhængig af, hvad den underliggende jordbund består af.

2 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel Hansen, 13. maj 2020 kl. 20.27

Tak for dit svar, Lars. Nej det er ikke i en lavning, det er lidt rundt omkring og tilfældigvis mest på det højeste punkt, som er på billedet. Jeg har fået tilført meget jord og det er lidt tilfældigt, hvor der var store mængder ler.
Nej jeg har ikke brugt topdressing, grus eller kompost. Kan jeg udbedre det ved at køre med vertikalskæreren så leren bliver lidt løsnet op og så give det topdressing? Det er 2500 kvadratmeter græsplæne, så det vil dog være ret dyrt at købe topdressing til det hele.

3 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 13. maj 2020 kl. 20.45

Sand er det bedste til at løsne ler og jeg tænker også billigere end færdigblandet topdressing. Du kan evt supplere med noget organisk materiale. F.eks kommune kompost (ofte gratis) eller championkompost (bedre). Men det skal altså blandes med leret f.eks ved at fræse. Hvor tykt et lerlaget og hvorfor har du fået det på?

4 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel Hansen, 13. maj 2020 kl. 21.33

Hej Claus, okay tak det lyder som en god ide med noget gratis kompost. Er det strandsand man kan bruge?
Jeg har fået tilført jord for at jævne en stor have ud, som før var en bulet jungle, hvor det var umuligt at slå græs.

5 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 13. maj 2020 kl. 21.36

Højtliggende lerjord har altid problemer i tørke - mit bud er at du skal vande noget mere og slappe lidt af - plænen er ét år gammel og vi har tørke.

Der skal meget vand til - giv mindst 30-40 mm af gangen og din plæne bliver snart tæt :)

6 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. maj 2020 kl. 22.10

Du skal ikke bruge sand, du lige har hentet fra stranden. Saltet skal vaskes ud først.
Men giv det en topdressing af egen avl, når du vertikalskærer næste gang. Og næste gang. Og...

7 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 13. maj 2020 kl. 22.29

Ja, strandsand skal være vasket fri for salt. Så er det til gengæld også godt. Jeg bruger brugt sandkassesand som er udvasket af regn og vandpjaskeri. Jeg vil tro det også kan købes til mørtel. Altså vasket strandsand. Ellers bare den mindste kornstørrelse du kan få uden salt og uden ler. F.eks. støbesand 0-4 mm.

8 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. maj 2020 kl. 23.05

Vi har - eller havde stiv lerjord hos os. Derfor arbejder jeg en del med græsplænen og sidste år gjorde jeg som ogsået par år tidligere, blandede sand og plantejord + kompost og kørte det ud på plænen.
strikingeshave.blogspot.com/2019/04/grsplne-med-masser-af-mos-vertikulering.html
I år har vi en fin græsplæne uden mos, men med så tæt græs at vi har vertkalskåret for en måned siden.
Jeg er klar over at 2500 m2 er lidt mere end mine 800 m2, så jeg vil anbefale almindeligt bakkesand, det er jo noget skarpere end strandsand og arbejder bedre sammen med lerjord, som jo er meget finporet.

9 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. maj 2020 kl. 23.05

Vi har - eller havde stiv lerjord hos os. Derfor arbejder jeg en del med græsplænen og sidste år gjorde jeg som ogsået par år tidligere, blandede sand og plantejord + kompost og kørte det ud på plænen.
strikingeshave.blogspot.com/2019/04/grsplne-med-masser-af-mos-vertikulering.html
I år har vi en fin græsplæne uden mos, men med så tæt græs at vi har vertkalskåret for en måned siden.
Jeg er klar over at 2500 m2 er lidt mere end mine 800 m2, så jeg vil anbefale almindeligt bakkesand, det er jo noget skarpere end strandsand og arbejder bedre sammen med lerjord, som jo er meget finporet.

10 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. maj 2020 kl. 1.48

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

11 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. maj 2020 kl. 8.27

I Fredericia kommune betaler man for kommunekompost og tror næppe at man kan tage 125 m2 uden videre andre steder.
Ingeborg

12 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. maj 2020 kl. 8.32

Jeg korrigerer 125 m2 til m3. Jeg kan dog ikke forestille mig, hvordan den underliggende lerjord, som jo holder godt på vandet i forvejen, vil arbejde sammen med komposten. Jeg går da ud fra at kommunekomposten er næsten lige så næringsrig som alm. havekompost og i ren tilstand svider græsfrø og forhindrer spiring og vækst........ eller også bliver det ustyrligt.
Ingeborg

13 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Riber, 14. maj 2020 kl. 14.09

Du har tydeligvis skaffet dig større problemer end dem du ønskede at løse...;)
En times research havde sparet dig mange timers arbejde.

Ujævn plæne planeres enkelt ved løbende punktvis udstrøning af egnet dyrkningsjord eller som sidste udvej: en omgang fræsning og planering.

Råjorden du har taget imod skal forbedres med ren sand og muld/kompost.

Det undrer mig at forslagene om at hente strandsand står uimodsagte.. Det er faktisk ulovligt at fjerne sand fra vore strande, og den samlede vægt af nødvendigt sand er i sig selv belastende for miljø og materiel, foruden udvaskningen af skadelig salt...
Strandsand er iøvrigt ubrugeligt da det er rundslebet og uhyre fint.
Det klapper sammen, hvad enhver burde kende ved forskellen på våd og tør strand. Det har plænen jo ikke brug for...

Vasket bakkesand eller filtersand er den bedste løsning på dit nye problem..
Find en lokal vognmand og få et bud på transport af et passende læs eller to, og start forfra med plæneforbedringen..

Overvej desuden at leje den kraftigste fræser du kan finde, til at blande din nye råjord med tidligere anbefalede gavnlige materialer.

Go arbejdslyst

14 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. maj 2020 kl. 14.14

@Lars Riber
Helt enig, især omkring strandsandet!
Ingeborg

15 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. maj 2020 kl. 14.17

Der findes vist også en vertikalskærer, der går lidt dybere, men det er måske svært når jorden er tør.
Men det kan være en trøst at en græsplæne på lerjord holder længere grønt i tørkeperioder. Vores plæne kan tåle tørke i mere end 14 dage. Vi vander aldrig andet end krukker og et højbed med krydderurter.
Ingeborg

16 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 14. maj 2020 kl. 15.28

Hej Lars Riber. Jeg ved ikke hvor du ser nogen foreslå at hente sand på stranden. Jeg henter strandsand til sandkassen hos en forhandler af den slags. Om det egentlig er fra en strand eller hentet på bunden med sandsuger ved jeg ikke, men jeg går da ud fra det går lovligt for sig.

Når saltet er væk er det udmærket til at løsne lerjord selvom partiklerne måtte være rundere end hos sand fra landjorden. Der er mange af dem i en skovlfuld fordi sandet er så fint. Det har nok også en del at sige.

Strandsand bruges også i "strandmørtel" så jeg går ud fra at man kan købe sig til allerede vasket strandsand.

17 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. maj 2020 kl. 15.59

Strandsand klapper ikke sammen, og det kan ikke komprimeres som bakkegrus mm kan. Sikkert fordi det har runde kanter.
Jeg har i to dage, i mine unge dage, målt på komprimering af sand. Det pakker ikke sammen, men flytter sig sideværts og popper op ved siden af tromlen.
Til sidst måtte der skrabes 2 cm af for at få niveauet til at passe med projektet.

18 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. maj 2020 kl. 22.35

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

19 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. maj 2020 kl. 22.37

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

20 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. maj 2020 kl. 8.26

Nu er der desværre forskellige ordninger for adgang til de kommunale losse/genbrugspladser. Du kan f.eks. ikke aflevere /hente et vilkårligt sted. Jeg ville kun kunne hente i Fredericia. jeg har endnu aldrig hentet kommunekompost. Har mere end rigeligt selv.
Ingeborg

21 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. maj 2020 kl. 19.08

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

22 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. maj 2020 kl. 19.10

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Ler i græsplænen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Ler i græsplænen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider