Forum

Brug for råd og gode ideer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henrik Maack, 17. maj 2020 kl. 16.17

Hej,
Jeg har bruge for gode ideer og inspiration fra folk med erfaring. Vi overtog et hus sidste år. For 30 år siden da huset blev bygget, blev haven anlagt af professionelt anlægsgartner. Men de sidste 15 år har der boet folk uden have interesse. Jeg er nu kommet pænt i bund med ukrudtet. Herefter som det kan ses, har jeg lagt et godt lag dækbark. De større træer står som de skal. Der er fiberdug under.
Men jeg vil gerne have ideer, rådgivning, forslag mv til hvad jeg skal plante. Vi vil gerne have nogle lave planter som vokser bredt istedet for i højden. Gerne nogle som forbliver grønne året rundt. Men også gerne indslag af farver. Jeg vedhæfter billed af bedet (har 2 bed af samme størrelse). Jeg medsender også nogle billeder som vi tog som inspiration i USA, men de er fra New Jersey som ligger laver på kloden som giver andre vækstbetingelser. Men helt ud til Atlanterhavet, så der kan også blive rigtigt koldt på vinteren.
Det lader til at man kun kan vedhæfte et billed. Så jeg nøjes med at vedhæfte vores bed.
Mvh
Henrik

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 17. maj 2020 kl. 16.33

Du kan vedhæfte flere billeder, ved at lave kommentarer til dit opslag.

Du går efter det visuelle og æstetiske?
Umiddelbart tænker jeg thuja og buxbom, som begge kan holdes lave og i en overskuelig højde og er grønne hele året.
Der skal sikkert noget andet indimellem med andre strukturer/blade.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Maack, 17. maj 2020 kl. 16.39

Ok, så prøver jeg at lægge de andre billeder ind som vi tog som inspiration i usa

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. maj 2020 kl. 17.29

Det der høje hegn, hvilken retning står det i?. Jeg tænker på om det skygger meget af dagen?

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. maj 2020 kl. 18.47

Du er velkommen til at kigge i min haveblog, der er billeder fra flere år og mange årstider.
Http://strikingeshave.blogspot.com
Ingeborg

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. maj 2020 kl. 18.49

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 17. maj 2020 kl. 19.20

Hej Henrik Maack

Ud fra billedet fra New Jersey ser det ud til, at I går i retning af stor variation og mulighed for at planterne breder sig og "fletter" ind i hinanden. Det er jo i det lange løb det mindst arbejdskrævende og kan komme til at give et harmonisk indtryk af den del af haven.

Men fiberdugen er en hindring - ikke for plantning selvfølgelig, men for planternes mulighed for at brede sig.
Derudover er fiberdugen en kilde til mikro- og nanoplast i bedet og dets omgivelser. Da da ingen forskning endnu har skaffet overblik over hvad spredningen af plastmateriale i muldlaget har af konsekvenser kunne det godt vær på sin plads at anlægge et forsigtighedsprincip om at undlade at anvende fiberdug - og at fjerne den inden den mekanisk bliver nedbrudt og dermed meget vanskelig eller umulig at fjerne.
Det man ved med sikkerhed er, at mikroorganismer og regnorm trives dårligere i jord med mikro- og nano-plast - de vokser og formerer sig langsommere end de ellers ville gøre.

Så mens tid er (dvs inden I får plantet mere i bedet) vil jeg foreslå, at I fjerner den udlagte dug.
Måske er konsekvensen, at I skal udlægge et lidt tykkere lag dækbark og måske en vækstsæson eller to skal luge de vanskeligste ukrudtsarter (senegræs, agerpakkerokke, tidsler fx), hvis de da har været en del af bevoksningen før I frilagde bedet.

Claus K Madsens spørgsmål er meget relevant for at indkredse forslag til, hvad der vil kunne trives.
Det samme gælder information om hvilke arter de store træer er og info om jordbunden (sandet / leret / dybmuldet / ?)

Så fortæl lidt mere - det vil nok føre frem til en bunke forslag, som I efterfølgende kan overveje.

Venlig hilsen
Lone

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Maack, 17. maj 2020 kl. 19.38

Hej Claus
Det står mod syd. Mod syd har vi havet 300 meter væk. Men at det står mod syd betyder ikke at der ikke er sol i haven. Tværtimod så er der meget sol i haven hele dagen.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Maack, 17. maj 2020 kl. 20.25

Hej Lone

Dugen har ligget der i 32 år, og ser stadig ud som ny. Den har sin gavn og sine ulemper. Men netop som du selv skriver, så er der ingen videnskabslig bevis for skaden ved brug af disse. Arbejder til daglig med plast, så den snak skal vi ikke tage, ligesom den med bæreplastposer op imod papirposer og stofposer. Vi skal ikke leve uden plast, men lærer at leve med plast, og dermed tage korrekt vare på plasten.
Jeg har netop kommet til bunds med al ukrudt, og har lagt 1500 liter dækbark, så at fjerne dette for at fjer ukrudsdugen er ikke en option. Men under dugen findes en meget porøs sandet jord.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 17. maj 2020 kl. 21.23

Hej Henrik Maack

Det var nu mit forslag at fjerne ukrudtsdugen - det er da naturligvis Jeres beslutning, hvad I gør med det !

Forslag til planter, der kunne fylde foran plankeværket og være "rygraden" i bedet året rundt:
Grupper af et udvalg blandt disse, der alle trives på sandjord:
Sargent Æble (Malus Sargentii)
Fjeldribs (Ribes Alpinum)
Æblerose (Rosa Rubigniosa)
Tørst (Frangula Alnus)
Rød Kornel (Cornus sanguynea)
Dunet gedeblad (Lonicera xylosteum)

Med ukrudtsdugen under er der ikke så mange chancer for en- og toårige selvsående stauder eller for løgplanter -- så den del overlader jeg til andres forslag...

Venlig hilsen
Lone

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Maack, 18. maj 2020 kl. 11.06

Tusind tak fore input

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Riber, 22. maj 2020 kl. 12.49

Du skriver at der er fjernet store mængder ukrudt og samtidig (eller trods) udlagt plastdug?
Hvilken funktion har oprindelig dug og senere barklag efter din opfattelse?

/Lars

12 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 20.12

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

Nyt svar til emnet »Brug for råd og gode ideer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Brug for råd og gode ideer

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider