Forum

Beskæring af syrener

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Malene Dreyer, 20. maj 2020 kl. 18.44

Hej.
Er der nogen der kan svare mig på hvordan/hvor hårdt mine syrener skal beskæres, hvis jeg gerne vil have dem til at blive bredere. De er købt opstammet og plantet for 2 år siden. På forhånd tak.
Mvh Malene

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. maj 2020 kl. 22.44

De skal ikke nødvendigvis beskæres, men da den er på stamme, kan kronen blive for voldsom. Beskær lige efter blomstring, så klarer planten bedst at beskytte sig mod svampe, og man få blomstring året efter beskæringen. Beskær altid ind til en sidegren. Klip aldrig mere af end nødvendigt, og højest 1/3 af bladmassen.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. maj 2020 kl. 23.11

Sådan skal du beskære syrentræet (kopieret fra andet sted)

En god tommelfingerregel er, at du ikke skal skære mere end 1/3 af træets stilke af hvert år. Dit mål er at have et syrentræ med omkring 8-12 større grene, der alle har forskellige aldre.

Sørg desuden for, at de alle sammen er et sted mellem 2,5-5 cm i diameter. Og husk desuden også, at du ikke altid behøver at skære 1/3 af grene væk – kunsten er at gøre det med måde.

Når du går i gang, skal du også sørge for at skære døde og sygdomsramte grene af.

Giv nyt liv til et gammelt syrentræ
Har du et gammel syrentræ i haven, der ikke er blevet passet i flere år, så er det ikke altid nødvendigt at fjerne det. Gamle syrentræer kan have grene så tykke som små træer, og blomstrer sandsynligvis kun på toppen. Men heldigvis er der gode muligheder for at give nyt liv til et gammel syrentræ – vær dog indstillet på at det gerne kan tage op til 3 år.
Skær 1/3 af træets grene af hvert år. Beskær de ældste grene hele vejen rundt om træet og start altid med de tykkeste grene først. Du vil helt sikkert miste en del blomster det år, men det er bestemt ofret værd. Det er desuden lettest at beskære et gammel syrentræ

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. maj 2020 kl. 23.11

Sådan skal du beskære syrentræet (kopieret fra andet sted)

En god tommelfingerregel er, at du ikke skal skære mere end 1/3 af træets stilke af hvert år. Dit mål er at have et syrentræ med omkring 8-12 større grene, der alle har forskellige aldre.

Sørg desuden for, at de alle sammen er et sted mellem 2,5-5 cm i diameter. Og husk desuden også, at du ikke altid behøver at skære 1/3 af grene væk – kunsten er at gøre det med måde.

Når du går i gang, skal du også sørge for at skære døde og sygdomsramte grene af.

Giv nyt liv til et gammelt syrentræ
Har du et gammel syrentræ i haven, der ikke er blevet passet i flere år, så er det ikke altid nødvendigt at fjerne det. Gamle syrentræer kan have grene så tykke som små træer, og blomstrer sandsynligvis kun på toppen. Men heldigvis er der gode muligheder for at give nyt liv til et gammel syrentræ – vær dog indstillet på at det gerne kan tage op til 3 år.
Skær 1/3 af træets grene af hvert år. Beskær de ældste grene hele vejen rundt om træet og start altid med de tykkeste grene først. Du vil helt sikkert miste en del blomster det år, men det er bestemt ofret værd. Det er desuden lettest at beskære et gammel syrentræ

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Riber, 22. maj 2020 kl. 12.38

For mig at se har du anskaffet fejl planter og sat dem et dårligt sted.

Hvis du allerede nu vil ændre på kronen, får du endnu mere at se til med tiden, inklusive håndtering af stige og saks til ændring af prydplanter der egentlig ikke kræver pasning.

Vægten er også fremover kun i toppen af en spinkel stamne og vil blive størrer, samtidig med vinden får fat over et plankeværk, der ikke er det mest spændende at se på under kort tids svævende blomsterflor og senere nøgne grene..

Hvad naboen synes om dine stadigt større vækster så tæt på skel og en fin udestue må tiden vise...

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene Dreyer, 22. maj 2020 kl. 16.00

Tak for svar.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene Dreyer, 22. maj 2020 kl. 16.08

Og Lars Riber, jeg vil give dig ret i at syrenerne muligvis er de forkerte og at placeringen ikke er velvalgt. Overvejer faktisk ogsaa noget andet, da de netop blev placeret der for at skjule naboens - i min optik - knap saa paene udestue....

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Riber, 23. maj 2020 kl. 9.49

Mine erfaringer med nabogener er mangfoldige...
Hvis synet af den fredelige velfungerende konstruktion er din største trængsel i det naboforhold håber jeg sandt for dyden du ikke får større gener.. ;)

Drej stolen og nyd resten af din have, mens du spekulerer over hvor de to pinde med periodisk toppynt ka gøre større gavn :)

8 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 20.12

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

Nyt svar til emnet »Beskæring af syrener«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Beskæring af syrener

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider