Forum

Tulipaner i spandevis… og hvad så?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. maj 2020 kl. 20.25

Sidste år købte jeg 150 tulipaner til at lægge i spande efter alle kunstens regler, med dræn, sand, kompost og havemuld. Spande e har stået i vinterhi med granris over i min baghave. For godt 2 mdr. siden kiggede spirerne op og spandene blev flyttet ned på terassen. Det har været sjovt at følge deres vækst og nu har de stået i blomst i snart 3 uger. Tæt på vores siddeplads på terassen og nemme at vande.
Hvorfor spandedyrkning? Det er på grund af at enten rådyr eller mosegrise har spist både top og løg.
Når tulipanerne er afblomstrede klipper jeg hovedet og den halve stængel ned. Bør jeg efter nedvisning tage løgene op?
Ingeborg

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. maj 2020 kl. 20.26

Glemte billedet
Ingeborg

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. maj 2020 kl. 20.29

Sådan så det ud den 30. Marts.
Ingeborg

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 22. maj 2020 kl. 9.38

Smukt ser det ud, Ingeborg.

Af samme grunde som du, overvejer jeg noget lignende og vil derfor spørge.

Har du lavet drænhuller i spandene?
Dækker du med et net af en slags, om natten.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. maj 2020 kl. 10.00

Tak Vibeke.
Ja, jeg snitter 3 drænhuller i bunden af spandene med en hobbykniv. Så lægger jeg et stykke gl. netvævet gardinstof over hullerne og et lag leca over. Havemuld blandet med kompost ovenpå. Så er spanden klar til et lag sand/bakkegrus på 10 cm. Her lægger jeg løgene og dækker igen med lidt sand og havemuld.
Jeg har ikke dækket til før efter jul, hvor jeg brugte juletræets grene . Sidst i februar begyndte tulipanerne at stikke spirerne frem og for ikke at friste rådyr og mosegrise, satte jeg spandene ned på
Terassen uden overdækning.
For nogle år siden havde jeg lavet et nyt bed med tulipaner i afstemte farver, men det var guf for mosegrise og rådyr.
I år har alle vores mange klokkescilla fået bladene gnavet helt ned. De blomstrer dog nu, med halve blade. Vi har rigtig mange af dem.
Ingeborg

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. maj 2020 kl. 10.04

De sorte spande kan nemt camoufleres med sådan et stykke bedafgrænsning fra dem der er hjemme og fixser :-). Det koster knap 30 kr og jeg bruger det forskellige steder til forskellige formål.
Ingeborg

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 22. maj 2020 kl. 10.12

Hej Ingeborg
Tak for udførligt svar, som er lige til at gå til.

Når jeg spørger til net, er det ikke for kulden. Her går Bambi ganske tæt på huset og sommetider også en tur på terassen, så ubeskyttede tulipanspirer og knopper kunne let blive "barberet" til grunden på en enkelt nat.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. maj 2020 kl. 10.22

Tulipanerne spirede ret sent og så tæt på huset og terassen har jeg ikke set rådyr. Det er måske nødvendigt for dig at dække til? Jeg ville så købe nogle billige 20 l spande. Dem kan du lægge ovenpå og stable om dagen, så de ikke fylder så meget. For mig ville det være nemmere end at bøvle med net. En lille grøn presenning måske? Jeg går lidt efter at det skal være nemt.
Ingeborg

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 22. maj 2020 kl. 11.42

Nemt skal det være, enig. Tak for ideer, må udtænke et eller andet. Bambi her, er dådyr som ikke går af vejen for at løfte hønsenet af pallerammen med jordbær, med mindre det er fæstnet med teltpløkker.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 20.12

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

Nyt svar til emnet »Tulipaner i spandevis… og hvad så?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Tulipaner i spandevis… og hvad så?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider