Skrevet af: Martin Poulsen, 13. juni 2020 kl. 20.45
Heejsa
Jeg leder og leder efter sorter af syren som ikke laver rodskud og jeg kan kun finde en slags som er Syringa Reflexa men tænker der må være flere?
Er der en venlig sjæl som kender til flere?
Skrevet af: Søren Duun, 13. juni 2020 kl. 21.01
Mange af de syrener, der bliver podet i dag bliver netop podet på Reflexa af den grund at så kan den ikke videreformeres og man undgår også at skule slås med rodskud fremover.
Har du prøvet at Google kinesisk syren? ved ikke om den også laver rodskud.
Skrevet af: Søren Duun, 13. juni 2020 kl. 21.02
Rettelse :
Mange af de syrener, der bliver podet i dag bliver netop podet på Reflexa af den grund at så kan den ikke videreformeres ved rodskud og man undgår også at skule slås med rodskud fremover.
Har du prøvet at Google kinesisk syren? ved ikke om den også laver rodskud.
Skrevet af: Søren Duun, 13. juni 2020 kl. 21.10
Ellers er der også dværgsyren en, som mere bliver til en lille busk. Den laver ingen eller ganske få rodskud.
Hvis du googler syrener kommer der flere arter frem og dem kender jeg ikke, så der skal du nok søge på hver enkelte..
Skrevet af: Martin Poulsen, 13. juni 2020 kl. 21.37
Det har jeg ikke søgt men det skal prøves taak.
Dværg er desværre ikke en mulighed da jeg skal bruge det til en slags afgrænsning mellem have og urtehave som en "mur"
Men det vil sige de syrener der står som podet burde ikke give rodskud?
Mange taak for hjælpen👍🏻
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 14. juni 2020 kl. 20.57
Jeg har mange syrener,der ikke sætter rodskud og de er på egen rod(stiklingeformeret)www.loenbaek.dk
Skrevet af: Boi Jensen, 15. juni 2020 kl. 18.51
Hej Martin
Ungarsk syren (syringa josikae) laver heller ikke rodskud ligesom Syringa reflexa - og den kan også bruges som grundstamme til at pode andre syrener på, ligesom reflexa. Den findes også som stiklingeformere i sorter, hvor forskellen er blomsternes farve.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.