Forum

Vedr. træflis fra et grantræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 19. juni 2020 kl. 9.46

Hej. Vi har et 8 - 10 m højt grantræ , som nok skal fældes, især nu, hvor det er blevet meget medtaget i nålene.
Vi taler med en anden haveejer i går, omkring fældning. Han spørger så om, det skal køres væk, eller der skal laves flis med det samme. Min tanke var i første omgang, at så var det væk, men jeg er kommet i tanker om, det er en god ide, at fylde grannåle mm i bedene. jeg kan se, at i det bed, hvor træet står, er der masser af grannåle, som faktisk aldrig forsvinder. Og jeg syntes, jorden er blevet meget tør.
Så det bedste er vel, at få skåret det ud, og kørt det væk.
venlig hilsen
Inge

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 19. juni 2020 kl. 10.33

Dit træ er sikkert plaget af granlus, - som er ret udbredte efter milde vintre. I et stort grantræ, er der føde til flere fuglearter. Så hvis der stadig er fine grønne skud fra i år på grantræet, så ville jeg lade træet stå, hvis det er det eneste store grantræ, som du har.
Grannåle er gode i surbundsbedet.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 19. juni 2020 kl. 10.39

Hej Inge T

Der er andre muligheder end at køre træet væk:

Fæld træet i halvanden meters højde og lad den lange stub og roden være i fred - den kan bruges som klatremulighed for fx kaprifolium.
Vælg helst en helt almindelig dansk kaprifolium - blomstringen er en vigtig nektarkilde for nogle sommerfugle og netværket af snoede skud er et godt tilbud til redebyggende småfugle og til fugleyngel i den fase, hvor de ikke helt kan klare sig selv endnu.
Mens du venter på at grenværket skal blive stort kan du bruge stammen som fastgøringssted for redekasser til mejser - nogen af de gode hjælpere som lever i vores haver og fjerner tusindvis af bladlus og andre småkravl i ynglesæsonen
Stammen og roden omsættes meget langsomt og både bark og ved giver en masse insekter levesteder, som er tiltrækkende og stabile.

Sav grenene af inde ved stammen og brug dem til at opbygge en kvasbunke eller et lille kvashegn et sted i haven, hvor det ikke generer andre formål.
Grenene behøver ikke at blive findelt - blot stakket op ovenpå hinanden.
Stammen kan deles i passende længde og lægges underst i kvasbunke eller kvashegn. Over tid vil en masse biller og andre insekter finde gode muligheder for (ofte flerårige) larvestadier i de fugtige omgivelser i skygge og tæt på jordoverfladen.

Kvasbunke eller kvashegn skal lades i fred til de er helt omsat - det varer måske 15 - 20 år. Til gengæld fylder det ikke meget - og er fine levesteder for rødhals, gærdesmutte, salamandre og vinterhi for tudser og frøer.

Hvis du bruger disse fremgangsmåder slipper du for at få et tykt lag flis på de steder i haven, hvor du har andre dyrkningsønsker som ikke er forenelige med et tykt lag træholdigt flismateriale.

En rigtig fornuftig sidegevinst er, at du bevarer den mængde CO2 som træet har opsamlet i din egen have og ikke bruger brændstof på flisning eller bortkørsel.
Og borte er jo intet på denne klode... så hvis dit træ ender som brændsel i et flisfyret fjernvarmeværk, ja så er den opsamlede CO2 jo fri igen i den atmosfære, som ikke helt er i balance i disse år.

Venlig hilsen
Lone

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 19. juni 2020 kl. 16.48

Hej. Tak for svarene. Til James, Vi har flere store grantræer i haven.
Jeg har ikke noget surbundsbed, mine 3 rhododendron står i bajler. Det er en kolonihave, jeg har.
Vi rundede haven i dag, og har aldrig set så mange grannåle, som regnen havde ført med sig. Jeg synes ikke, der er mange nye skud på træet. og i bedet, hvor træet står , trives planterne heller ikke optimalt, for der står to andre gran træer, så de forbruger jo en del væske, når det er der!
Den anden mulighed, vil jeg lige tænke over.

Til Lone.
Dit forslag om at lade halvanden meter stå tilbage, er en mulighed.
Mht til at plante kaprifolier, så æder rådyrene dem, når de er nye. Vi havde plantet to stk , dagen efter , havde de gnavet dem ned .De gamle i hækken rører de ikke, og jeg har hørt, de faktisk er giftige for rådyrene, det har de bare ikke lige opdaget!
I vores kolonihave område er der en bestand på 15 - 16 dyr, som holder til der permanet. Og nej, de går ikke tilbage til skoven.
Jeg vil tænke over, hvad jeg gør på sigt.
Venlig hilsen
Inge

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. juni 2020 kl. 0.07

Jeg har i vinteren 2018 fået skåret et stort grantræ ned - men lod godt 2 meter af stammen stå fordi jeg ville have en "New Dawn" rose til at klatre op ad stammen. Det der med at klatre uden at have noget den kan bindes op ad, dur ikke. Derfor har jeg skruet/sømmet nogle firkant lægter på , med et afstandsstykke mellem træ og lægter. Jeg har så senere plantet 2 forskellige klematis ved roden af træet.
Jeg kunne med møje og besvær få gravet rosen ned mellem 2 af træets tykke rødder. Det gik ikke med Klematisplanterne. Dem har jeg sat ovenpå jorden i et par store spande og fyldt op med god muldjord. De tegner til at gro fint og en er allerede i blomst.
Måske var det en ide til dig? Lægterne kostede næsten ingentin hos dem der "kan fixe det". Jeg brugte dem i den længde de sælges i og lod de spidse ender rage op over træet foroven.
Ingeborg

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 30. juni 2020 kl. 10.13

Hej Ingeborg.
Tak for dit svar Jeg har ikke været ved min pc i den sidste tid. Det lyder som en god ide, og jo mere stamme, der bliver tilbage, des bedre.
Venlig hilsen
Inge

Nyt svar til emnet »Vedr. træflis fra et grantræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Vedr. træflis fra et grantræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider