Forum

Kraftig beskæring af Montana Klematis

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. juni 2020 kl. 23.55

Min klematis på brændeskuret er blevet alt for stort og tilvæksten i år er overdådig. Jeg vil klippe den lidt ned, men er i tvivl om, hvor meget »lidt« er. Den har forvildet sig ind mellem brædderne og fylder nu også bagved i redskabsrummet. Skal jeg klippe det hele ned til de tykke grene fra plantningsstedet?
I de varme dage fandt vi på at brændeskuret var herlig køligt. Et par stole fra Genbrug til 50 kr. stk. passede fint til brug i en kaffepause.
Ingeborg

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. juni 2020 kl. 0.12

Jeg syntes at den bliver kønnere og kønnere med alderen, men den kan også blive for stor.
Har du prøvet at google havenyt beskæring af klematis?

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. juni 2020 kl. 8.43

Jeg har googlet på flere sprog. Der er vist ikke andet at gøre end at klippe totalt tilbage nu, straks efter blomstring. Jeg havde håbet at der var nogen herinde, som havde prøvet en mindre beskæring.
Vil den få grønt i år og Ingen blomster næste år?
Ingeborg

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. juni 2020 kl. 9.14

Masser af grønt, men ingen eller få blomster. Jo, der må være en beskæring vejledning et sted på nettet. Eller en beskrivelse af hvordan du gøre det.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. juni 2020 kl. 9.14

Masser af grønt, men ingen eller få blomster. Jo, der må være en beskæring vejledning et sted på nettet. Eller en beskrivelse af hvordan du gøre det.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. juni 2020 kl. 9.43

Jeg har fundet et tysk link
R dhttps://www.gartenjournal.net/clematis-montana-rubens-schneiden
Og selvom jeg er født i Flensborg og tysk et af mine modersmål, har jeg svært ved at greje sætningen om at begrænse beskæringen til nogle få ranker. Er det nogle få ranker der skal beskæres, eller er det få ranker der skal blive tilbage? Hm......
ingeborg

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. juni 2020 kl. 9.44

Der gik vist kludder i linket

www.gartenjournal.net/clematis-montana-rubens-schneiden
Ingeborg

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. juni 2020 kl. 10.15

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 21. juni 2020 kl. 17.54

Ingeborg.
Jeg har 3 gamle enormt frodige Montanaer som jeg høvler ned 2-6 gange om året med min el. hæksaks. Første gang lige efter blomstring. Senere efter behov, da planterne gror voldsomt.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 21. juni 2020 kl. 18.01

Glemte lige fotos af den ene.

Nyt svar til emnet »Kraftig beskæring af Montana Klematis«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Kraftig beskæring af Montana Klematis

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider