Forum

Beskæring rose

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 27. juni 2020 kl. 13.55

Hallo

Måske er der nogen som kan hjælpe her?

Jeg har en tre meter høj rosenbusk, som trænger til beskæring. Den har nogle stamgrene, som er mindst fire cm i diameter.

Kan jeg godt give den en kraftig beskæring nu og hvor langt ned kan den tåle at blive beskåret?

Mvh Helle-Sofie

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 27. juni 2020 kl. 13.56

Endnu et billede

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. juni 2020 kl. 16.10

Jeg ville lige vente til at den var afblomstret. Men når den er det kan du sagtens skærer den ned til 15 til 20 cm over jorden. Men lade være med at skære det alt sammen ned på en gang. Gøre det over en årrække. Så du har grene med blomstrer på.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 27. juni 2020 kl. 16.40

Tak for svaret

Det er præcis hvad jeg har forsøgt over de sidste par år, og nu vælter de lange stængler ind over de andre roser i bedet.

Hvor mange stammer ville du lade stå tilbage? Og skal de blivende også beskæres?

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. juni 2020 kl. 20.27

Der er utroligt meget om beskæring af klatreroser, på nettet, så der må også være mange meninger omkring det, men jeg fandt denne illustration som jeg håber at du kan bruge

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 27. juni 2020 kl. 20.41

Ja, der er mange meninger. Tak for hjælpen.

Det er en solitærrose, ikke en klatrerose.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. juni 2020 kl. 20.56

Ok, men du kan sagtens bruge samme illustration

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. juni 2020 kl. 7.21

Jeg har klippet en solitærrose helt ned. De ældste grene helt ned til jorden, de friske til 20-30 cm. Jeg synes ikke at “generelle” haveredskaber om beskæring tager hensyn til jord, lys og skyggeforhold og nedbør/vandingsmuligheder.
I år har jeg slet ikke beskåret Bonica roser og de står rigtig flotte med mange blomster. Gertrude Jekyll vokser inde i et stativ uden beskæring og er rigtig flot. Min lange række Nina Weibull roser beskar jeg i efteråret og de er flotte og lavere end normalt i år.
De mere ekstreme vejrforhold vi har haft de seneste år spiller nok en stor rolle.
Ingeborg
Ps. Så jeg ville skære ned nu og tage det der kommer, som en lære.

Nyt svar til emnet »Beskæring rose«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Beskæring rose

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider