Forum

Plantetæthed stauder

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maria B., 13. juli 2020 kl. 7.45

Hejsa. I mit nyplantede staudebed er jeg meget i tvivl om plantetætheden.. noget har jeg I første omgang klart sat for tæt og noget med for stor afstand. Nu skal jeg have plantet 3 riddersporer, som jeg havde tænkte skulle stå i en gruppe men er i tvivl om hvor meget de kommer til at fylde hver især... de skal jo helst nå sammen med tiden men heller ikke mase hinanden...nogen forslag? Jeg har også 3 Hvide kongelys og 3 lægebaldrian jeg skal have plantet i et andet bed...
Mvh Maria

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 13. juli 2020 kl. 20.15

Hej Maria B

Her kommer nogen bud baseret på bogen "Hvilken plante hvor" skrevet af Jane Schul (dit bibliotek kan skaffe den):

Ridderspore
- Plantetæthed 5 pr m2
Dvs tre fylder godt 1/2 m2, ca 25 - 30 cm mellem hver plante
Ridderspore bør fornys hvert fjerde år - enten med frø, ved deling eller tag stiklinger fra den oprindelige plante.

Hvid Kongelys
- Plantetæthed 5 - 7 pr m2
dvs tre fylder ca 1/2 m2, ca 20 cm mellem hver plante.
OBS Kongelys er en toårig plante - så vil du bevare den på det sted, hvor du planter i år kan du tage frø eller stiklinger og genså hhv plante til efteråret. Den selvsår ofte, hvis forholdene er til det.

Lægebaldrian
-Plantetæthed 3 pr m2
Kraftigt voksende plante der over årene vokser ud til siderne - ca 40 cm mellem hver plante

Det er aldrig nogen helt enkel opgave at finde den rette planteafstand - planterne udvikler sig i forhold til de vækstbetingelser, der er på stedet: tørt eller fugtigt, vandrende skygge eller fuld sol, blæst eller læ, højre eller lavt humusindhold i jorden, kalkholdig - neutral eller sur jord. Hvis der er optimalt match mellem plantens vækstkrav og forholdene på stedet gir det næsten sig selv, at planterne trives ...

Hvis du gerne vil have planterne til at selvså eller brede sig ved sideskud kan du plante med lidt større afstand og forsøge at nøjes med håndlugning mellem planterne de første år. Hvis du bearbejder jorden mellem planterne med redskaber kan det forstyrre både skudsætning og frøformering.
Et relativt tyndt lag brunt jorddække kan hæmme ukrudtsspiring noget - forsøg dig frem med havekompost eller visne blade, senere med afklippet, findelt tør top fra stauderne i det tidlige forår.

God fornøjelse med plantning !

Venlig hilsen
Lone

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 13. juli 2020 kl. 21.31

Husk at snegle godt kan være en trussel mod riddersporer.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria B., 14. juli 2020 kl. 8.20

Tak for gode Brugbare svar. Bogen er nu reserveret. Det med sneglene var jeg ikke klar over. Så får de desværre nok en kort levetid i min have...
Lige et tillægsspørgsmål... er det tossedumt at flytte på stauderne nu så jeg kan få dem placeret rigtigt eller skal jeg være tålmodig og vente til efteråret?...

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 14. juli 2020 kl. 9.15

Hej Maria B

Det er udfordrende / stressende for planterne at blive flyttet nu.
Der er flere grunde: Vi har udsigt til en uge med solskin og tørt vejr ;-) - mange af stauderne er lige ved starten af blomstring og dermed har brug for ikke at få forstyrret rodsystemet - og endelig er der hensynet til smmerfuglene - så få de end er i denne sommer - og mange andre insekter, som har hårdt brug for den nektar, som staudernes blomster giver i høj- og sensommeren

Så hvis du kan finde lidt tålmodighed er slutningen af september eller starten af oktober et bedre bud på, hvornår det er tid for "ommøbleringen" i dine bede.

Men der er andre aktivitetsmuligheder i haven:

Skal du etablere bede et nyt sted (hvor jorden ikke har været dyrket tidligere eller blot ligger bar og venter på at blive tilplantet, kan du opnå rigtig god virkning af at så grønt jorddække i bedene - nu.

Løsn jorden med en greb (grav ikke) og fjern evt udkrudt - vær omhyggelig, hvis der er flerårigt imellem (fx tidsler eller senegræs)
Egnede til at så som grøngødning / grønt jorddække på denne årstid er honningurt, blodkløver, havre og boghvede - gerne i en blanding. Og en sjat vand til at sætte gang i frøspiringen er muligvis nødvendig....

I forbindelse med tilplantning om 7 - 9 uger trækkes de dele af grøndækkeplanterne, som er over jorden op og jorden løsnes - men graves og vendes ikke !
De roddele, som er tilbage fra grøngødningsplanterne under jordoverfladen giver jorden struktur og frigiver næringsstoffer til de nyplantede stauder.
Plantedelene fra grøngødningen kan finhakkes / klippes i stykker og bruges som brunt jorddække mellem de nyplantede stauder - det vil gavne mikrolivet i bedet og modvirke "pakning" af de øverste jordlag ifm efterårs- og vinternedbør.

Venlig hilsen
Lone

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria B., 15. juli 2020 kl. 20.05

Tak. Jeg har fulgt dit råd og nu sået rødkløver (dem havde jeg liggende) i mit bed så må resten vente. Sneglene var allerede gået om bord min ridderspore den første nat.... Nu har jeg prøvet om jeg kan beskytte dem ved hjælp af spande jeg har skåret bunden af.. så må vi se om det gør nogen forskel...
vh Maria

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria B., 15. juli 2020 kl. 20.05

Tak. Jeg har fulgt dit råd og nu sået rødkløver (dem havde jeg liggende) i mit bed så må resten vente. Sneglene var allerede gået om bord min ridderspore den første nat.... Nu har jeg prøvet om jeg kan beskytte dem ved hjælp af spande jeg har skåret bunden af.. så må vi se om det gør nogen forskel...
vh Maria

Nyt svar til emnet »Plantetæthed stauder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Plantetæthed stauder

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider