Forum

Kan jeg klippe hækken ned til 160 cm?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. juli 2020 kl. 20.19

Jeg er kun 162 cm høj og har besvær med at klippe en hæk, der er blevet knap 2 m høj. Hækken står i skel og naboerne har skiftet en del og huset har de sidste 10 år været lejet ud. Jeg kan da godt forstå at en enlig mor ikke har haft interesse eller lyst til at klippe 30 meter hæk. Hækken er nu næsten 2 m bred og de 1,50 m er på naboens side. Jeg kan umuligt nå over hækkens bredde i den højde hækken har. De nuværende lejere klipper heller ikke.
Jeg kan ikke gøre det ordentligt, fordi jeg ikke kan nå.
Derfor har jeg besluttet at klippe højden ned til 160 cm og jeg er ligeglad med, hvad naboen synes om det. Passer det dem ikke, vil hækken jo allerede næste år være 180 igen.
Jeg forstår også at man som lejer ikke vil anskaffe sig redskaber til klipning.
Ville i tage skraldet og klippe ned til 160 cm? Hækken blev i 1960 plantet 40 cm fra skel på naboens grund. Vores garage står nemlig i skel. Det er der dog ingen, der ved i dag og vi gør som om hækken står i skel. Vi er kun på Goddag med naboen.
Ingeborg

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 22. juli 2020 kl. 21.00

Klip den da ned i 1,5m. højde så du kan nå. Lad naboerne om deres del af hækken, det er noget sjusk. På et tidspunkt vælter hækken nok ind hos dem, når den ikke bliver klippet.
Hvilken type hæk er det.
Jeg fatter ikke hvorfor så mange hække er så høje, at der skal bruges stiger til klipningen. Det er glimrende for tyvene med arbejdsro.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 22. juli 2020 kl. 22.52

@Ingeborg
Det er næppe tilladt, at klippe hækken til en højde på 160 cm.
Ofte fastlægger lokalplanen højden og den er ikke altid morsom at blive konfronteret med.
Normalt er hækhøjden fastsat til 180 og med aftaler mellem naboer må man vist de fleste steder lade den være 200 eller 220 cm.
Lokalplaner fastsætter oftest højden og således er det ikke en max. højde men højden.
Udlejer er forpligtet til at holde hækken i overensstemmelse med lokalplanen.
Så fat lokalplanen og se hvad den siger om hække og kontakt udlejer og er udlejeren svært omgængelig, så er det forvaltningen du skal tage kontakt til.
Hegnssynet har i denne sammenhæng ingen myndighed fordi lokalplanen "står over" hegnsynet bygningsreglementet.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. juli 2020 kl. 9.32

Tak for svarene
Fredericias lokalplan nævner ingen anden højde end de 180 cm som hegnsloven beskriver som normal højde. Man har dog pligt til at vedligeholde hækken med klipning.
Jeg vil ikke henvende mig til naboen, som kun lejer huset. Måske ved han ikke noget om sin pligt til at vedligeholde hækken eller hvornår det bør ske.
Jeg kan lægge en pæn opfordring om at tiden er inde til at få klippet hækken, bryder mig dog ikke om fremgangsmåden. Vores hus er uden normale vinduer til gaden, så ligefrem at ligge på lur for at se, hvornår de er hjemme, er ikke min stil.
På billedet ses min kamp med den brede hæk. Det ser ikke for godt ud!

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 23. juli 2020 kl. 13.58

@Ingeborg.
Det er heller ikke lejer, du skal snakke med.
Men udlejer.
Det er udlejerens forpligtigelse uanset om udlejer har aftalt med lejer, at denne skal klippe hækken.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. juli 2020 kl. 14.53

Tak for svaret.
Ejeren er desværre ukendt for os, så vi vil skulle gå igennem lejeren. Huset har været på mindst 3 hænder de seneste år. Hvis ejeren har bestemt sig for at klippe hæk på et helt andet tidspunktet året, er det vel noget, han selv bestemmer?
Ingeborg

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 23. juli 2020 kl. 19.26

@Ingeborg.
Selvfølgelig bestemmer man selv, hvornår der skal klippes.
Men ikke om der i løbet af året klippes til en højde på 1,8 m. (eller hvad der er gældende jv. reglerne).
Det skal gøres.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. juli 2020 kl. 19.41

@Villy
Med andre ord kan ejeren vente med at klippe til nytårsdag? Hvert år?
Ingeborg

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 24. juli 2020 kl. 8.03

@Ingeborg.
Det er der vist intet i vejen for og jeg kan faktisk heller ikke se problemet i det, hvis hækken kun skal klippes en gang om året.

Nyt svar til emnet »Kan jeg klippe hækken ned til 160 cm?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Kan jeg klippe hækken ned til 160 cm?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider